Elektronisk kontroll kan införas i hemtjänsten
Enligt en rapport från kommunens revisorer är det relativt vanligt att hemtjänsten inte utför sina uppgifter.
De tjänster som inte alltid utförs är bland annat städning, inköp, matlagning, tillsyn och dusch. En orsak är underbemanning bland personalen.
Elektroniskt system
Äldrenämnden vill undersöka möjligheten att införa ett elektroniskt system som ska mäta hur mycket tid hemtjänstpersonalen lägger ner hemma hos vårdtagarna. Samtidigt ska vårdtagaren informeras om hur mycket tid som personalen är ålagd att arbeta med städning, duschning etc.
— Vi ska titta på elektroniska system som finns i andra kommuner, bland annat i Tierp. Personalen knappar in på en dator när de kommer och när de går hos en vårdtagare. Det går också att ange vilka sysslor som utförs, berättar Marianne Sellgren vid äldrekontoret.
Enligt äldrekontoret har de sedvanliga, manuella uppföljningarna redan förbättrats. Bland annat görs stickprovskontroller där kommunen ringer upp vårdtagare för att höra efter om den beställda insatsen utförts.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!