Elever byggde städrobot

Ett högt sorl slår emot oss i dörren till klassrummet i skolan Växthuset i Gottsunda. Det samtalas och gestikuleras i grupper, uppslukade framför skärmar. Otåliga fingrar vrider legodetaljer rätt.

Eleverna årskurs 4 på skolan Växthuset i Gottsunda avslutade veckan med att bygga en städrobot.

Eleverna årskurs 4 på skolan Växthuset i Gottsunda avslutade veckan med att bygga en städrobot.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2008-01-18 18:18
- Vi bygger en robot som ska städa det där rummet, säger Julia Netinder och pekar på en matta framme vid tavlan.
Hon säger att arbetet går bra, än så länge. Koncentrerat läser kompisen Amanda Melin nästa steg i instruktionerna.

När gruppen får frågan vad teknik är svarar de att det kan handla om datorer, maskiner och hur man utvecklar saker. Arbetet i klassrummet har gjort området mer konkret och lustfyllt. Det tror i alla fall läraren Caroline Lag:
- Eleverna är jätteintresserade, jag tror att besöket från Teknikföretagen öppnar en ny värld för många.
Att skolan är beroende av en extern hjälp för att få till ett robotprojekt, tycker hon mest är en fördel.
- Vi kan undervisa i teknik enligt läroplanen, men har svårt att ge eleverna det här lilla extra. Det handlar om resurser, säger Caroline Lag.

Fotnot: Teknikspanarna är ett projekt som drivs av intresseorganisationen Teknikföretagen. Målgruppen är elever och lärare i årskurs 4-6. Mer information om turnén får du på www.teknikspanarna.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om