En bit av byggnadsminne rivs för reseterminal

En del av Uppsalas stationshus får rivas för att ge plats åt en ny terminal. Länsstyrelsen går med på rivning, trots byggnadens höga värden.

Uppsala2006-03-22 00:00
Fastighetsägaren, statliga Jernhusen AB, har begärt att få riva en del av stationshusets södra flygel. Hela fastigheten är skyddad som byggnadsminne. Det har ansetts alltför dyrt och svårt att få flygelpartiet att fungera i anslutning till blivande Uppsala resecentrum och den nya gång- och cykeltunneln under spåren.
I stället planeras för en ny terminal på platsen, som byggs ihop med det befintliga stationshuset. Länsstyrelsens klartecken till dispens från byggnadsskyddet har varit en förutsättning för att genomföra planerna.

Välbevarat exempel
I sitt beslut konstaterar myndigheten att Uppsala stationshus är ett mycket välbevarat exempel på stationsmiljö från 1800-talet och ett av SJ-arkitekten Adolf W Edelsvärds mest framstående hus. Det är också en av Uppsalas mest kända byggnader, där tusentals personer passerar dagligen. Trots det går länsstyrelsen med på rivning av den aktuella södra delen, som är en tillbyggnad från tidigt 1900-tal.
Enligt beslutet är det viktigt att det befintliga stationshuset får behålla sin funktion och att husets symmetriska karaktär bevaras även efter rivning och nybyggnad.
Jernhusen går nu vidare i planerna på en ny terminal, närmast genom att utreda och ta ställning till kostnaderna. Innan byggstart krävs också kommunalt bygglov. Den byggnadstekniska utredningen av stationshuset visar att stommen är i gott skick, efter det stora sanerings- och renoveringsarbete som genomförts till följd av omfattande svampangrepp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om