Mönster kommer och gÄr, men vissa bestÄr. Randigt och rutigt Àr stÀndigt pÄ tapeten i Sverige, liksom marina mönster och de Ärligen Äterkommande julmotiven. Maria Bryngemark Àr mönsterdesigner frÄn Uppsala. Hon vÀnder blickarna bortanför Sverige grÀnser och nyligen expanderade hennes företag rejÀlt.
Internationellt pratas det mycket om svensk design.
â Vi Ă€r smĂ„ i vĂ€rlden, men det Ă€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga som tycker att vi Ă€r spĂ€nnande, sĂ€ger hon.
PÄ internationella designmÀssor sticker svenska montrar ut i mÀngden.
â Det syns direkt om det Ă€r svenskt. Vi Ă€r ordentliga och pedagogiska med ett rent formsprĂ„k i broschyrer och montrar.
Japan och Sverige tycks ha en del gemensamt, svensk design gÄr hem dÀr.
â De Ă€r sparsmakade och svensk stil Ă€r ocksĂ„ lite försiktig. VĂ„ra ljusa mönster mot vit bakgrund funkar i Japan, man behöver inte Ă€ndra pĂ„ nĂ„got, sĂ€ger Maria Bryngemark.
Förra Äret gjorde hon sin första mönsterkollektion till en japansk bestÀllare. Det har hÀnt mycket annat ocksÄ i designföretaget Sirilinn pÄ sistone. För snart sex Är sedan startade det i liten skala och bestod tills för nÄgot Är sedan endast av Maria Bryngemark och maken HÄkan Frödén som sköter sÀljandet, mÀssorna och förhandlingarna. Nu har de knutit till sig tio frilansande designers i Sverige och utomlands.
Det Àr alltsÄ inte bara Maria Bryngemarks skapelser vi ser runtomkring oss i ateljén i gamla missionskyrkan pÄ Kungsgatan i Uppsala. PÄ vÀggen sitter frimÀrksstora provexemplar upptejpade, grupperade under rubriker som sport/navy, garden, fantasia/out of the ordinary och swedish romance.
â Jag hĂ„ller pĂ„ med en helt ny kollektion Det ska bli sju olika teman. Jag tar bort och lĂ€gger till, berĂ€ttar Maria Bryngemark.
PÄ ett avlÄngt bord ligger en trave utsnitt av olika mönster. Ett Àr lekfullt, med grodor och fiskar mot en mörk bakgrund. Kerstin Teghammar heter designern som ritat det.
â Den vill jag ha med i kollektionen för att den Ă€r rolig. Det Ă€r en berĂ€ttande och lite barnslig stil som vi svenskar gillar, med starka fĂ€rger, som Ikea.
Annars brukar som sagt svenskar falla för ljusa bottnar, sÀrskilt pÄ gardiner för att slÀppa in mycket ljus i detta vintermörka hörn av vÀrlden.
Just nu gillar mĂ„nga det söta romantiska, feminina och lantliga, med mycket rosa och blommigt och ofta med stĂ€mpeltryck med textinslag â det som kallas shabby chic.
â Den har inte jag gjort sĂ„ mycket. Den Ă€r inte sĂ„ rolig. Jag lĂ€ngtar efter mer fĂ€rg, sĂ€ger Maria Bryngemark.
Stilrent tycker hon ocksÄ Àr trÄkigt.
â MĂ„nga Ă€r för rĂ€dda för att blanda.
Generellt vill mÀnniskor ha en sak i köket och en annan i vardagsrummet. I köket vill man sy grytlappar och andra prylar av samma tyg som gardinerna, dÄ ska det vara smÄ mönster. I vardagsrummet vill man ha större och finare blommor, inte en tokig maskros.
NÀr Maria Bryngemark ska svara pÄ vad som inspirerar henne förvarnar hon om att det lÄter som en kliché: naturen och blommorna. Resor Àr en annan viktig kÀlla till inspiration.
â En resa till Shanghai nyligen satte igĂ„ng en hel del. Shanghai Ă€r en hysterisk stad och kineserna Ă€r duktiga pĂ„ att göra vĂ€ldigt moderna saker med sitt traditionella formsprĂ„k. Jag kĂ€nner mig uppfylld.
Det kommer att bli en kollektion sĂ€ger hon â och det kommer att mĂ€rkas att hon varit extra engagerad.
Mönsterdesignandet började tidigt. Som barn mÄlade och ritade hon hela tiden. Hennes mamma köpte indisk lakansvÀv som dottern fick rita pÄ med textilkritor. Sedan sydde den entusiastiska mamman dukar och gardiner till hela slÀkten. Produktionen var i stor skala redan dÄ. Numera fÄr Maria Bryngemarks mamma köpa dotterns tyg till julgardinerna pÄ Hemtex.