Länsstyrelsen vill ge grönt ljus till spårvägsbron

Spårvägsbron vid Ultuna har kommit ett steg närmare ett förverkligande när länsstyrelsen anser att den ska få tillstånd. I höst väntas domstolen fatta beslut om villkoren.

Bron vid Ultuna är tänkt att gå på pelare i en båge i åkerkanten upp mot Hemslöjdsvägen på Nåntunasidan.

Bron vid Ultuna är tänkt att gå på pelare i en båge i åkerkanten upp mot Hemslöjdsvägen på Nåntunasidan.

Foto: Uppsala kommun

Uppsala2025-05-06 05:00

Nyheten i korthet

  • Länsstyrelsen stödjer tillstånd för den planerade spårvägsbron vid Ultuna, vilket är ett steg närmare förverkligandet av projektet.
  • Tillståndet är förenat med villkor, bland annat om vilken typ av pålar som får användas och när arbete får ske i våtmarken.
  • En slutlig dom väntas från mark- och miljödomstolen i höst, men kommunen räknar med att domen ska ha vunnit laga kraft i början av 2026.

Ett miljötillstånd för den planerade bron vid Ultuna har setts som ett av de större hindren för kommunen i planeringen av spårvägen. Det hindret ser dock ut att vara på väg att övervinnas.

Nu tillstyrker länsstyrelsen, den tyngsta remissinstansen vid miljöprövningen, att bron ska få tillstånd under förutsättning att en lista med villkor uppfylls. Villkoren handlar till exempel om vilken typ av pålar som får användas, under vilka tider som arbete får ske i våtmarken och när återställningsarbetena ska påbörjas.

– Vår bedömning är att skyddsåtgärderna ska utgöra ett fullgott skydd för Uppsalas vattentäkt, artskydd och strandskydd, säger Helena Stenemo, ansvarig handläggare på länsstyrelsen.

Den segelfria höjden under bron är tänkt att bli 12 meter.
Den segelfria höjden under bron är tänkt att bli 12 meter.

Är grundvattnet känsligare här än vid till exempel Flottsundsbron eller Kungsängsbron?

– Mycket av riskerna uppstår i samband med själva bygget av bron. När bron är klar handlar det om andra risker, med till exempel dagvatten som rinner ner. De befintliga broarna finns ju redan, och riskerna med dem ska ha hanterats i samband med att de byggdes, säger Helena Stenemo.

En slutlig dom kan väntas från mark- och miljödomstolen i september/oktober.

Felicia Johnson, projektledare för spårvägen, säger att man från kommunens sida ser positivt på länsstyrelsens yttrande och de villkor som föreslås.

– Vi känner oss trygga med villkorsförslagen som länsstyrelsen kommit in med. Och vi ser inga hinder i dagsläget, säger hon.

Felicia Johnson, projektledare på kommunen, är nöjd med de villkor som länsstyrelsen föreslår för bron vid Ultuna.
Felicia Johnson, projektledare på kommunen, är nöjd med de villkor som länsstyrelsen föreslår för bron vid Ultuna.

Felicia Johnson vill dock inte gå in på några detaljer i det svar som kommunen ska skicka in till domstolen under maj. Man är väl medveten om att frågan är känslig. Bland de privatpersoner och föreningar som skickat in synpunkter finns fortfarande en oro för att brobygget ska skada Uppsalas vattentäkt.

– Vi kommer att bemöta alla synpunkter som har kommit in till domstolen, säger hon.

När själva arbetet med bron kan komma i gång är dock inte klart än. Kommunen räknar med att domen från mark- och miljödomstolen ska ha vunnit laga kraft i början av 2026. I praktiken innebär det att man från kommunens sida räknar med att vattendomen kommer att överklagas till nästa instans.

För att bygget ska komma i gång krävs också att det finns en entreprenör på plats. Upphandlingen är överklagad och ligger just nu hos kammarrätten som ännu inte gett besked om fallet får prövningstillstånd eller inte.

Flera överklaganden

Flera rättsprocesser pågår om den planerade spårvägen i Uppsala. Bron vid Ultuna kräver en vattendom och den processen pågår i mark- och miljödomstolen.

Dessutom är samtliga detaljplaner överklagade till mark- och miljödomstolen. Domar om de första detaljplanerna, som rör sträckan från Sjukhusvägen genom Rosendal till Gottsunda, samt för depån vid Nåntuna kan väntas före sommaren.

Upphandlingen, där konsortiet Nyab som bland annat ansvarar för flytten av Kiruna, fick uppdraget att bygga spårvägen har överklagats. Ärendet ligger just nu hos kammarrätten i Stockholm.

Länsstyrelsens beslut om dispens för artskyddet för cinnoberbaggar har även det överklagats till mark- och miljödomstolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!