Exploateringen oroar båtfolket

Kommunen har långt gångna planer på hotell och marina vid Skarholmen, något som påverkar ägarna till cirka 1 600 båtar vid kringliggande bryggor.- Vi har haft en bra dialog med kommunen men nu verkar det som om de kommersiella intressena fått ta över, säger Lars-Eric Söderström, ordförande i Upsala Segel Sällskap.

Lars-Eric Söderström och Lars H.Ericsson är oroade över exploateringen av Skarholmen.

Lars-Eric Söderström och Lars H.Ericsson är oroade över exploateringen av Skarholmen.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-02-07 12:01
Nu under vintersäsongen ligger Skarholmen söder om Uppsala oftast övergiven och när UNT är på besök är det bara enstaka skridskoåkare som rör sig ute på Ekoln. Men på sommaren vimlar det av liv här och om de nuvarande planerna går igenom kommer Skarholmen att utnyttjas betydligt flitigare framöver.
Orsaken är bland annat att en entreprenör begär att få komplettera restaurangen med ett hotell på två-tre våningar innehållande ett 50-tal rum samt en marina med cirka 180 båtplatser.
Kommunen har nappat på idéerna och lagt in dem i ett förslag till ny detaljplan som håller på att arbetas fram.

Målet med omgörningen av Skarholmen är enligt kommunen bland annat att öka allmänhetens tillträde till området. Därför planeras en cirka 150 meter lång brygga längs Ekolns strandlinje, nedanför restaurangen.
- Dessutom kommer vi fram­över att rusta hela strandlinjen från Skarholmen till Lyssnaängsbadet så att det blir lättare för besökare att ta sig fram där, uppger Lars-Gunnar Karlsson (M), ordförande i fastighetsnämnden.

Men de båtintresserade är oroade. Flera båtklubbar, bland annat Upsala Segel Sällskap, USS, har själva byggt upp bryggor, inhägnader, anlagt markområden med mera och under högsäsong går båtägarna vakt på nätterna.
- Vi har fått veta att politikerna gett direktiv om att våra stängsel kring bryggorna måste rivas, berättar Lars-Eric Söderström, ordförande i USS.
Lars-Gunnar Karlsson bekräftar att det pågår diskussioner om stängslen. Orsaken är att kommunen vill göra det lättare för allmänheten att komma ut på bryggorna och titta på båtarna.
- Vi vill helst inte ha två meter höga stängsel med taggtråd. Kanske kan de göras lägre utan att säkerheten blir alltför dålig, det är en förhandlingsfråga, säger Lars-Gunnar Karlsson.

De seglingsintresserade anser att marinan kommer att hamna mitt i vägen för deras segeltävlingar och menar att dessa inte kan flyttas om publiken ska kunna ta del av dem.
- Förutsättningarna för kappseglingar vid Skarholmen kommer att försvinna, befarar Lars-Eric Söderström.
Båtklubbarna hävdar att man tidigare hade ett givande samarbete med kommunen om Skarholmens utformning men att affärsintressena plötsligt getts företräde. De pekar bland annat på att USS bett att få köpa loss det område man arrenderar av kommunen men fått nej. Ändå är kommunen öppen för att låta det företag som vill exploatera området få köpa mark där.

Om byggplanerna vid Skarholmen godkänns kommer strandskyddet som gäller 100 meter från vattnet att upphävas av kommunen för bebyggelse inom planområdet.
Miljöpartiet har ställt sig på båtklubbarnas sida.
- Utgångspunkterna i detaljplaneförslaget måste förändras helt så att inte båtlivets förutsättningar försämras på grund av enskilda vinstintressen, säger kommunalrådet Niclas Malmberg (MP).
Lars-Gunnar Karlsson håller inte med om att affärsverksamheten särbehandlas positivt.
- De som vill bygga kommer inte att få köpa själva strandlinjen, nyttjanderätten till våtrummet ska kommunen behålla i sin ägo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om