Facebook kan förändra arbetslivet

Facebook är mycket mer än bara pladder med ytliga kontakter. Med ”vännerna” på Facebook skapas nya sociala nätverk och fördjupade kontakter, som kommer att förändra arbetsliv och företagande.

Uppsala2010-10-14 17:37

De slutsatserna drar Håkan Selg, industridoktorand vid Institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet, i en ny rapport från Nationellt IT-användarcentrum.
– Innehållet i sig är av mindre betydelse, men porträttet, kommentarerna och uppdateringarna på Facebook gör att vi hela tiden påminns om ”vännernas” existens. Att ha många vänner på Facebook representerar ett socialt kapital av potentiellt fördjupade kontakter, säger han.

Traditionellt har företag och myndigheter varit först att använda nya informationskanaler, som till exempel mobiltelefoni och e-post, och först efter en tid har privatanvändarna följt efter. Med Facebook är det tvärtom. Från att ha startat och växt lavinartat i den privata sfären börjar Facebook nu på allvar göra sitt intåg också i företagen.
– Användningen av sociala kanaler, liksom de effekter som kan börja iakttas, är av mycket större omfattning än vad jag hade föreställt mig, säger Håkan Selg.

Slutsatserna i rapporten bygger på fördjupade samtal med tjugo experter på sociala medier. Nio av dem är chefer inom företag eller den offentliga sektorn. Medan familjen och den närmaste vänkretsen är ganska slutna system öppnar vännerna på Facebook för betydligt bredare sociala kontakter. Enligt Håkan Selg kan såväl individen själv som företag och myndigheter ha nytta av detta.
– De svaga kontakterna spelar en överbryggande roll som kunskapsförmedlare mellan olika slutna system. Det är i skärningspunkterna mellan olika kunskapsnätverk som innovationerna ofta föds, säger han.

Från företagarhåll framförs av och till krav på att användningen av sociala medier måste styras upp så att anställda inte ägnar arbetsdagen åt privata kontakter på nätet i stället för sitt egentliga jobb. De intervjuade cheferna ansåg dock inte att det behöver finnas någon sådan motsättning och det fanns även de som aktivt uppmuntrade sina anställda att utnyttja sociala medier. En vd till exempel ansåg anställdas Facebook-vänner vara en rekryteringsbas för ny personal till företaget.

Men Håkan Selg tror att sociala medier också kommer att ge impulser till och sänka tröskeln för att skapa nya företag.
– En realistisk effekt av sociala medier är att många kostnader för att driva verksamhet på sikt kommer att minska. Det leder sannolikt till att många fler kommer att kunna starta egna företag framöver och att arbetslivet successivt förändras, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om