Fällbar bro över Fyris dyrare än fast

Det lutar åt att den nya bro som Uppsalas kommunledning vill bygga över Fyrisån blir öppningsbar för båttrafiken, trots att det blir dyrare än en fast bro.

Uppsala2009-02-09 08:00
- Jag tycker åtminstone personligen att det vore märkligt om vi inte längre kunde ha båttrafik fram till Uppsalas gamla tullhus, säger kommunalrådet Cecilia Forss (M), med ansvar för trafikfrågor.
Om planerna blir verklighet så anläggs bron mellan Kungsängsesplanadens mynning och Kapområdet på Fyrisåns västra sida, med vidare anslutning till Ulleråkersvägen.
I de kostnadskalkyler som hittills gjorts beräknas en öppningsbar bro grovt räknat bli cirka 20 miljoner kronor dyrare än en fast bro.
Under det fortsatta arbetet med att planera den nya förbindelsen över ån ska nu tjänste­männen utgå från en bro av samma karaktär som Islandsbron, men öppningsbar, för att segelbåtar och större fartyg ska kunna passera.
Samtidigt ska gång- och cykeltrafik längs med åkanterna kunna passera under bron vid landfästena.
En öppningsbar bro med dubbelriktad gång- och cykel­bana har beräknats kosta omkring 80 miljoner kro­nor.
Dessutom tillkommer andra­ gatuåtgärder för ytter­ligare några miljoner kronor. Cecila Forss pekar på att de fortsatta utredningarna får ge svar på vilket alternativ som blir bäst:
- Man behöver få veta om det finns några tekniska eller ekonomiska skäl som talar emot en öppningsbar bro.
Tjänstemännen får också undersöka möjligheterna för framtida spårtrafik på den nya bron.
- I allt nytt som byggs eller byggs om i trafikväg vill vi se över den möjligheten för att ha beredskap för framtiden, säger Cecilia Forss.
Enligt kommunledningen kommer en ny bro att avlasta gatorna runt Islandsbron och Bäverns gränd och förbättra framkomligheten. Miljöpartiet och Vänsterpartiet i stadshuset anser tvärtom att utbyggnaden bara leder till mer trafik och ger ökade kö- och luftproblem i staden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om