Färdtjänsten i Uppsala kan bli kollektiv
Färdtjänstresenärer kan i framtiden få åka taxi till närmaste busshållplats och sedan fortsätta resan kollektivt. Det är ett förslag som nu utreds i Uppsala län.
Samordning av färdtjänst och kollektivtrafik pågår över hela landet. I Uppsala län kostar sjukresor, färdtjänst och skolresor cirka 200 miljoner kronor per år. Övrig kollektivtrafik kostar 150 miljoner kronor.
Flexbuss
Inriktningen är att fler resenärer ska åka med ordinarie kollektivtrafik. Men det kräver bland annat bättre handikappanpassning än i dag. Ett inslag i nytänkandet är anropsstyrd busstrafik, där resenären först måste boka sin resa. Bussen trafikerar bara de tider och hållplatser som bokats. I Uppsala har försök skett med så kallad flexbuss, i Knivsta finns ett liknande system. På landsbygden finns anropsstyrd kompletteringstrafik på linjer med få resande.
En modell som nu utreds i Uppsala län gäller taxianslutning till busshållplatser. Den som har långt till sin hållplats, eller svårt att ta sig dit får beställa en taxiresa till hållplatsen. Där fortsätter sedan resan med buss.
Utredningen har nyligen startat och diskussioner ska nu föras med handikapporganisationer, entreprenörer, kommuner och landsting. I början av nästa år räknar regionförbundet med att lägga fram ett färdigt förslag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!