Färdtjänstproblem på väg bort

De nya korten för färdtjänst i Uppsala kommun ska på sikt bytas ut. Problemen för resenärerna fortsätter, men tycks ha mildrats något efter förra veckans kaotiska start för det nya systemet.

Uppsala2008-10-09 20:00
Många oroliga och förtvivlade färdtjänstresenärer hör fortfarande av sig till kommunen. Många har också vänt sig till UNT och berättat om hur de fastnat i telefonkö till taxibolagen, fått betala fel priser eller inte längre vågar resa, efter problemen de senaste veckorna.

Beskedet från kommunen är att alla som har rätt till färdtjänst också ska få resa med taxi, utan att behöva använda de nya magnetkorten som inte fungerar. Övergången till de nya korten kollapsade redan från första dagen. Korten nådde resenärerna för sent, information om de nya rutinerna saknades och korten fungerade inte i taxibilarnas utrustning för avläsning. Uppgifter i det cent­rala kommunregistret som användes för utskicket var dessutom inaktuella, med följd att kort sänts till personer som avlidit (se artikel här intill).
Samtidigt steg priset för resorna, som en följd av den upphandling som gjorts med taxibolagen, vilket spädde på resenärernas ilska.

- I stort sett allt som kunnat gå fel har också gått fel, konstaterar färdtjänstchefen Lena Lantz.
De nya korten, som skickades ut så sent som i förra veckan, ska nu bytas ut efter hand. Kostnaden för det betalas, enligt kommunen, av företagen bakom systemet. Kommunen kommer dessutom att skicka brev med aktuell information och en ursäkt till alla 8 500 färdtjänstresenärer i kommunen.
Så småningom kommer också diskussioner att tas upp med företagen bakom korten om ersättning och eventuella skadestånd för bristerna.

Handikappförbundens samarbetsorgan i Uppsala län (HSO) konstaterar att situationen varit "mycket bristfällig", men hoppas nu på en bättring:
- Vi har fått många uppgivna reaktioner. Nu samarbetar vi med kommunen för att rätta till situationen och ta fram ett nytt taxesystem, säger ombudsman Lars Persson vid HSO.
Taxibolag i Uppsala som UNT talat med konstaterar också att läget varit mycket pressat. Det nya bokningssystemet anses tidsödande, men de långa telefonköerna för beställning har nu kortats.
- Det blir ofta något krångel när nya färdtjänstavtal ska startas. I Uppsala har ingen upphandling gjorts på länge, och man kanske inte haft så stor vana, säger Friedrick Scholander, marknadschef vid Taxi 020.

Lång väg för nytt system
Uppsala kommun beslutade i början av året att ändra taxorna för färdtjänsten, med start 1 oktober. Beslutet överklagades och i september upphävde länsrätten beslutet. I det läget valde politikerna att dra tillbaka förslaget. Taxi­bolagens kostnadsökningar gjorde att resenärerna ändå fick betala högre ­priser från 1 oktober. Sam­tidigt infördes det nya bokningssystemet, men information om rutinerna kom försent till resenärerna och de flesta nya kort har inte fungerat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om