Färre kör bil i centrala Uppsala

Det är sannolikt inte bara dubbdäcksförbudet som fått trafiken att minska i centrala Uppsala. Kommunens mätningar tyder på att fler trafikanter väljer att köra utanför citygatorna.

Biltrafik på Övre slottsgatan.

Biltrafik på Övre slottsgatan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2010-12-27 12:01

De mätningar som kommunens gatu- och trafikkontor genomfört vid två tillfällen sedan dubbdäcksförbudet på Kungsgatan trädde i kraft pekar dels på att fordon med dubbdäck väljer andra vägar, dels på att trafiken minskar också på andra håll i staden. På Övre Slottsgatan vid Gropgränd färdades exempelvis 5 000 färre fordon per dygn vid de mätningar som gjorts i november och december, jämfört med ett normaldygn. Det är en minskning med nästan 30 procent av trafikflödet.

Även på Dragarbrunnsgatan vid Bäverns gränd visar resultatet en kraftig trafikminskning, med hela 50 procent, men där förklaras nedgången till stor del av den omvandling som pågår av gaturummet, med en särskilt besvärlig trafiksituation under byggtiden. Väderkvarnsgatan vid Strandbodgatan tycks däremot trafikeras av något fler fordon än tidigare:
– Väderkvarnsgatan har en viss ökning, troligen eftersom den fått ta över en del trafik från Stationsgatan där det är lite bökigt i samband med en omledning, säger kommunens gatudirektör Tom Karlsson.

Mätningarna tyder också på en minskning av antalet fordon med dubbade vinterdäck på fler gator än Kungsgatan. Genom att räkna antalet fordon och deras däck på parkeringen vid Gränby köpcentrum har kommunen fått fram att cirka 80 procent av bilarna i Uppsala använder dubbade däck. Det stämmer också med den uppskattning som flera däckfirmor gjort. På Kungsgatan, där dubbförbudet råder, hade 12 procent av motorfordonen dubbdäck vid mätningarna. Men också Dragarbrunnsgatan och Väderkvarnsgatan hade en betydligt lägre andel dubbdäck än 80 procent.
– Väderkvarnsgatan tycks alltså inte ha tagit över den dubbade trafiken från Kungsgatan. Vi tror att den flyttat längre ut, vilket är i linje med kommunens ambitioner. Vi ser exempelvis att Stålgatan fått mer trafik. Även om det är lite tidigt att dra långtgående slutsatser pekar mätningarna ändå på att dubbdäcksförbudet respekteras, säger Tom Karlsson.

När UNT besöker Övre Slottsgatan en vardagseftermiddag är trafiken tät men står inte stilla. Elisabet Bergman får vänta en stund innan hon kan leda sin cykel över gatan vid Gropgränd. Här passerar hon ofta men har inte sett något av den minskade trafikmängd som kommunens mätningar pekar på:
– Snarare tycker jag det blivit mer, ända sedan det blev ordentligt kallt. Jag cyklar aldrig på gator som har så här tät trafik, säger hon.

Från sin arbetsplats bakom skyltfönstret i antikvariatsbokhandeln vid hörnet har Thomas Andersson inte sett några större skillnader i trafiken, frånsett att julhelgen alltid har en mildrande inverkan:
– Från mitten av december minskar trafiken ordentligt, i vanliga fall är det ju köer längs hela gatan. För min del ser jag gärna att så många som möjligt passerar utanför och ser att jag finns, men de som bor här har antagligen en annan åsikt, konstaterar han.

Kylan har också märkts ombord på bussarna i Uppsala som nu är på väg mot sin högsta notering av resenärer på många år. Under november månad reste nästan 17 procent fler personer med stadsbussarna än samma månad förra året. Enligt ansvariga förklaras ökningen inte bara av vintern, som generellt får fler att välja bussen:
– I den kontinuerligt pågående kundundersökning som görs har flera kvalitetsfrågor fått bättre betyg jämfört med förra året. Fler är mer nöjda med de resmöjligheter som erbjuds med stadsbussarna, säger Malte Burwick, vd för Upplands Lokaltrafik (UL)

Under hela 2010 har cirka en miljon fler resor gjorts med stadsbussarna än året innan. Det innebär att årets resandemängd kan bli den största sedan åtminstone 2005, enligt tillgänglig statistik. Under 2011 kommer gatu- och trafikkontoret i samarbete med andra förvaltningar att genomföra en större kartläggning av trafikbuller i Uppsala. I samband med det sker också en mer omfattande mätning av trafikflöden på gatorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om