Färre skadas på Uppsalas genomfartsväg

Nya E 4 utanför Uppsala stad har lett till en rejäl minskning av allvarliga trafikolyckor på Tycho Hedéns väg, den bedömningen gör polisen och Vägverket.

Innan motorvägen öppnades var det ofta långa köer på Tycho Hedéns väg. (Arkivbild)

Innan motorvägen öppnades var det ofta långa köer på Tycho Hedéns väg. (Arkivbild)

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-12-27 20:29
Under det år förbifarten varit öppen har betydligt färre olyckor med personskador rapporterats än året innan.
E 4-förbifarten öster om Uppsala öppnades 21 december förra året, nästan ett år innan hela den nya motorvägen genom Uppland var färdig att tas i bruk.
Direkt efter öppnandet minskade trafiken kraftigt på gamla E 4 genom Uppsala, Tycho Hedéns väg. I runda tal har trafikmängden minskat med 10 000 fordon per dygn.

Statistik över trafikolyckor som Vägverket sammanställt för UNT visar nu på en motsvarande effekt. Antalet olyckor med personskador på Tycho Hedéns väg har under perioden från öppnandet av nya E 4 till strax före jul i år sjunkit till strax över 20.
Motsvarande period året innan rapporterades drygt 30 trafikolyckor med personskador på sträckan, som sedan länge varit en av Uppsalas mest olycksdrabbade.
Vägverket och trafikpolisen tror att resultatet av det första året kan spegla ett trendbrott för olyckorna på Tycho Hedéns väg:
- Vår uppfattning är att det blivit bättre sedan motorvägen öppnade. Förhoppningsvis är det de många köolyckorna som minskat, säger Åke Lövh, chef för Uppsalapolisens trafikavdelning.
Den verkliga nedgången är dessutom sannolikt större. Många olyckor med lättare personskador kommer aldrig till polisens kännedom och hamnar inte i någon statistik. Därutöver sker en mängd trafikolyckor med enbart materiella skador som aldrig anmäls.

Inget tyder heller på att olyckorna skulle ha flyttat ut till den nya motorvägen. Där inträffade under premiäråret bara en inrapporterad olycka med personskada, som dessutom var förhållandevis lindrig.
- Nya E 4 ska vara en av landets säkraste vägar. Förhoppningsvis kommer vi att få se låga olyckstal även i framtiden, säger trafikplanerare Magnus Axelsson på Vägverket.
Även om minskningen av olyckorna kan tyckas liten i faktiska tal, tio stycken på ett år, speglar de ändå en betydande mängd minskat personligt lidande och uteblivna samhällsekonomiska kostnader. I genomsnitt räknar Vägverket med att varje trafikolycka med personskada kostar samhället en miljon kronor.
Siffrorna speglar ännu bara det första året med genomfarten utanför centrala Uppsala. Mängden olyckor på en väg påverkas av många faktorer och varierar mellan åren. 2004 var antalet olyckor exempelvis nästan lika lågt som i år på Tycho Hedéns väg. Ännu är det alltså för tidigt att dra säkra slutsatser om hur trafiksäkerheten påverkas långsiktigt av nya E 4.
Många krockar på gamla
E 4

Ett urval trafikolyckor på Tycho Hedéns väg förra året:

30 januari: En person förs till sjukhus sedan två personbilar kolliderat i en kö.
16 mars: En mindre lastbil kör in i bakpartiet på en grusbil.
17 april: En person förs till sjukhus efter en seriekrock.
9 juni: Tre bilar kolliderar i en kökrock, en person förs till sjukhus.
8 augusti: Två lastbilar blir inblandade i en kökrock.
16 september: Tre personer förs till sjukhus efter kollision mellan en linjebuss och en personbil.
11 oktober: Kökollision med flera bilar.
29 november: Personbil och lastbil kolliderar.
5 december: Tre bilar inblandade i en seriekrock.
15 december: Två bilar kolliderar, två personer förs till sjukhus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om