Fastighetsbolag vill riva svampangripet stationshus

Det statligt ägda fastighetsbolaget Jernhusen begär nu att få riva södra flygeln av Uppsalas svampangripna stationshus. Samtidigt går planerna vidare för en ny terminal för resenärerna.

Uppsala2005-11-15 00:00
Den totala kostnaden för att sanera och renovera stationshuset i Uppsala närmar sig 100 miljoner kronor, enligt den preliminära beräkning som fastighetsägaren Jernhusen nu gjort. Däremot är det ännu inte klart hur långt svampangreppen gått i den södra flygeln. Visar det sig att svampen fått fäste även där blir alternativet rivning sannolikt ännu mer aktuellt.
Enligt företrädare för Jernhusen är ansökan om rivningslov för flygeldelen, som lämnats in till kommunen, ett sätt att hålla beredskap för ett snabbt beslut om antingen bevarande eller rivning. Hela centralstationen, såväl huvudbyggnaden från 1866 som de senare byggda flyglarna, är skyddad som byggnadsminne. Tillstånd att riva kräver medgivande av länsstyrelsen.

Ge plats för terminalbyggnad
Det påbörjade byggandet av resecentrum innebär att det brådskar med besked om stationshusets framtid. Om hela byggnaden ska behållas krävs omfattande grundförstärkning, till en kostnad av cirka 15 miljoner kronor, innan arbetet med den nya gång- och cykeltunneln under spårområdet börjar, enligt planerna i februari 2006.
Jernhusen påpekar i sin ansökan att en rivning skulle ge ledig yta för en funktionell placering av den planerade nya terminalbyggnaden för tåg- och bussresenärer, i direkt anslutning till den nya tunneln.
På torsdag väntas byggnadsnämnden ge klartecken för att inleda arbetet med detaljplaneförslag för en ny terminalbyggnad. I förslagen till direktiv konstateras att en ny byggnad måste ges en utformning i harmoni med både platsen och stationshuset. Frågan om rivningslov väntas behandlas i samband med planläggningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om