Vid 21.30–tiden på måndagen fastnade en järnvägsbom vid Börjegatan i Uppsala på halva vägen när den var på väg ner. Väntetiden blev lång och till slut tog sig folk över spåret till fots trots att lamporna blinkade rött.
Enligt Kjell Backman vid Trafikverket berodde felet på att en sprint i en bomaxel gått sönder.
– Trafikledning valde då att genom ordergivning och stoppkörning ta tåg förbi plankorsningen i låg hastighet, uppger han.
Enligt Trafikverket orsakade felet förseningar på fem–tio minuter. Men UL uppger att buss 844 på väg till Östervåla försinkades med 26 minuter efter tågstoppet.
En person som bor nära övergången på Börjegatan uppger att bommarna havererat på liknande sätt fyra–fem gånger sedan 2018.
"Om bommarna ska vara kvar måste de nog rusta upp anläggningen så att det inte blir liknande haverier i framtiden. Men som jag ser det är en tunnel den enda lösningen", skriver personen till UNT.
Nyligen rapporterade dock UNT att planerna på en tunnel lagts på is.
Kjell Backman säger att säkerhetssystemen är så bra att det inte finns någon risk att tåget inte hinner stanna i tid vid en sådan här händelse.
– Uppstår något fel får tågföraren röd signal på ett så långt avstånd innan järnvägsövergången att det finns tillräckliga marginaler för att få stopp på tåget. Det är orsaken till att det ibland är långa väntetider vid övergångar, till exempel då godståg ska passera i hög hastighet, uppger Kjell Backman.