Fler besökare övernattar

Bra marknadsföring och god draghjälp av att Uppsala numera räknas som storstad.

Foto: Tor Johnsson/Rolf Hamilton

Uppsala2013-03-16 08:03

Det är några av de förklaringar Stefan Pettersson, chef för marknad och försäljning vid Destination Uppsala, har till att Uppsalas besökssiffror ökar.
– Vi är förstås väldigt glada över att allt fler kommer till Uppsala och också övernattar här. Inte minst i relation till övriga Sverige. Ökningen här ligger på fem procent 2012 jämfört med året före. För Sverige totalt är det också en ökning, men då med inte fullt en procent, sade Stefan Pettersson.

Som framgångsfaktorer framhåller Stefan Pettersson bland annat olika evenemang. Kommande helgs VM i isracing är ett av dem, SM-final i rally senare i år ett annat, och konserten med Patti Smith i Botaniska trädgården i sommar ännu ett.
– Men vi har också UKK som tveklöst hjälper till att dra upp siffrorna med drygt 100 000 besökare på ett år. De varierade program som erbjuds där lockar dessutom många olika kategorier av människor.

För Visit Uppland, som också ingår i Destination Uppsala men har regionförbundet som ansvarigt för aktiviteter, ser Stefan Pettersson också framgångar:
– De satsar bland annat på olika temapaket med lokalproducerad mat, historia och kultur.

Stefan Pettersson och hans kolleger hoppas förstås att den uppåtgående trenden för besöksnäringen i Uppsala kommun och i länet ska fortsätta, och ser Destination Uppsalas nya webbsida som ett sätt att nå ännu flera presumtiva besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om