Fler blåvita skyltar i Uppsala

Fler stadsdelar i Uppsala får rekommenderad 30-gräns. Risken för en fotgängare eller cyklist att skadas sjunker kraftigt med lägre fart.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2009-09-14 16:09
Många bostadskvarter och stadsdelar har redan fått de fyrkantiga blå 30-skyltar som tillsammans med avsmalnade gator och passager ska få bilisterna att sänka farten. Närmast på tur är Norby, delar av Kvarngärdet, delar av Slavsta samt Stenhagen och Herrhagen.

På tisdagskvällen håller kommunen ett informationsmöte i Gränbyskolan inför genomförandet. Tidigare i år har bland annat stora delar av Fålhagen fått 30-skyltarna.
Införandet av skyltarna är ett led i kommunens strategi för att sänka hastigheterna i bostadsområden. Chansen för en oskyddad trafikant att klara en påkörning ökar dramatiskt med sänkt hastighet.

En fotgängare som blir påkörd av en bil i 50 km/tim blir i åtta av tio fall dödad eller allvarligt skadad. Vid hastigheten 30 km/tim minskas risken till ett fall av tio, enligt kommunen.
Men skyltningen är inte okontroversiell. Kritikerna anser att ett förbud är mer effektivt än en uppmaning. De blå skyltarna innebär endast en rekommendation till trafikanterna att hålla 30 km/tim. Fortfarande gäller ordinarie hastighetsbegräsning, oftast 50 km/tim. Det är endast genom lokal trafikföreskrift och det runda gul-röda 30-märket som en ny hastighetsgräns blir tvingande. Då kan polisen också bötfälla den som kör för fort.

- Det är mycket enklare och skapar mindre irritation. I Stockholm skyltade man om över en natt och har fått väldigt bra effekt. Avsmalningar och farthinder är viktiga där de verkligen behövs, men i entrén till ett bostadsområde är de oftast bara i vägen, säger Miljöpartiets Maria Gardfjell.
Den politiska majoriteten i Uppsala vill dock reservera förbudsskylten för gator utanför förskolor och skolor. De befarar att respekten för tvingande 30-gräns minskar om den införs på alltför många platser.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om