Antalet resenärer mellan Uppsala och Fjällnora ökade med 45 procent på ett år, mellan sommaren 2023 och sommaren 2024. Därför kommer helgtrafiken på direktlinje 810 att köras året runt i stället för som i dag enbart sommartid.
– Vi ser årligen över kollektivtrafiken och med hjälp av bland annat resvanestatistik kan vi se var vi behöver öka trafiken och var det kan vara lämpligt med neddragningar, säger Daniel Jäderland, avdelningschef trafik vid Region Uppsala.
Allt fler reser också mellan Uppsala och Enköping. Redan från 18 augusti i år, när hösttidtabellen införs, utökas trafiken på expresslinjen 774 som då körs med entimmestrafik även på helger och inte bara på vardagar. Enligt regionen blir det ett komplement till linje 804 som kommer att minska trängseln på bussarna.
Busslinje 504 i Norduppland, Skutskär-Gårdskär-Långsand, som i dag är anropsstyrd under fredagskvällar och lördag-söndag omvandlas till "vanlig" linjetrafik från nästa år. Även där har antalet resenärer ökat.
– Vi gör många förbättringar i trafiken genom bra och smarta förändringar samtidigt som det inte kostar särskilt mycket, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik - och samhällsutvecklingsnämnden.
Utökningen som klubbats av nämnden innebär en ökad totalkostnad på cirka 1,7 miljoner kronor per år. Enligt Daniel Jäderland sker inga neddragningar i busstrafiken:
– Men linje 1 i Uppsala kommer under nästa år att stanna vid en ny hållplats på Råbyvägen i stället för hållplatsen på Fredrika Bremersgatan som dras in, säger han.