Fler klagar på telefon och nät - experter gav råd
Vad har telefonförsäljare för utbildning? Stämmer det att ångerveckan inte gäller om man köper ett abonnemang "på allmän plats"?Frågorna var många när Konsument Uppsala på onsdagskvällen arrangerade informationsträff om telefoni och internet
En exposé över de vanligaste klagomålen från konsumenter känns beklämmande bekant: det går inte att ringa, det går inte att komma ut på Internet, mobilen har patetisk räckvidd. Alla sådana problem tas upp av Konsumenternas tele- och internetbyrå, dit frustrerade dator- och mobilanvändare kan vända sig i samband med problem med operatörer, berättade Mikael Alenmark.
När det gäller felanmälningar är det viktigt att anmälan görs snabbt. Ersättningen för förlorad uppkoppling räknas från den dag operatören får anmälan. Ett problem är att det inte finns någon praxis för hur länge det är rimligt för en kund att vänta; det finns inga lagar som bestämmer hur snabbt bredbandet skall fixas.
Att helt enkelt säga upp avtalet med det trilskande bredbandet är ingen lösning, enligt Mikael Alenmark, även om han kan förstå att irriterade kunder kan frestas att göra det.
- I stället skall man, om man vill driva saken till sin spets, häva avtalet med operatören, och därmed slipper man uppsägningstid och betalningar. Det förfaringssättet gäller även leveransförsening.
- Jag tycker att telefonförsäljare ibland uppträder väldigt oförskämt. Hur är det egentligen med utbildningen av dem, ville en dam i publiken veta.
Mikael Alenmark svarade att hans erfarenhet att den "varierar högst väsentligt", men påpekade att den som köper till exempel ett telefonabonnemang på allmän plats, till exempel en galleria, skall veta att ångerveckan inte gäller - något konsumenten inte alltid får veta.
Just när det gäller bemötandefrågor underströk han vikten av att reagara, att skriftligt ange för operatören vad som skett. Konsumenternas tele- och Internetbyrå för statistik över anmälningarna mot "otrevliga" telefonförsäljare och ser också till att operatören får den informationen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!