Under året har Konsumentrådgivningen i Uppsala fått in 28 klagomål mot Phone Family i Gränby för överrumplande och aggressiv marknadsföring. Trots kritik från Konsumentverket och Konsument Uppsala har försäljningsstilen inte upphört.
– Försäljaren haffade mig och sa att jag fick en påse med ett abonnemang gratis av honom, säger Kristina De Wall, som handlade i Gränby centrum för några veckor sedan.
Försäljaren insisterade på att få räkna på Kristina De Walls telefonkostnader och jämföra hennes nuvarande avtal med ett nytt abonnemang. Efter uträkningen sa Kristina De Wall nej igen och gick från platsen. Nu har hon fått hem ett brev med en kreditupplysning gjord på hennes namn och ett meddelande att ”abonnemanget är beviljat”.
– Jag har inte skrivit på några papper så jag ringde och sa att jag inte ville ha något abonnemang. Men de som är äldre och inte så klarsynta kan ju bli väldigt rädda, säger Kristina De Wall.
På Konsument Uppsala har man fått in 28 klagomål på Phone Familys försäljning i Gränby centrum sedan i januari och haft möten med ansvariga på Phone Family under våren. Allra värst var det som UNT tidigare berättat i vintras. Sedan i mars har man fått in 15 klagomål och ytterligare tre under sommaren.
– Det är en aggressiv försäljningsteknik som få är vana vid, och det gäller inte bara Phone Family utan många andra försäljare ute i gallerior, säger Eva-Lena Schweitz på Konsument Uppsala.
Phone Familys vd Jon Hjertenstein menar att Kristina De Wall inte borde fått hem något abonnemang om hon inte skrivit under ett avtal och att man har en tät dialog med Konsument Uppsala.
– Det är en komplicerad produkt och ett branschproblem. Om man ångrar sig så har vi öppet köp i 14 dagar, säger Jon Hjertenstein.
På Konsumentverket känner man till problemen med så kallad canvasförsäljning, alltså försäljning utan butik på allmän plats. I förra veckan fick Phone Family AB ett tillsynsbrev från Konsumentverket om hur man i framtiden bör undvika vilseledande marknadsföring, som att kalla en produkt ”gratis” eller ”kostnadsfri” när den inte är det.
På Konsument Uppsala ger man rådet att tänka efter innan man handlar.
– Inget är gratis i Sverige, det handlar om avbetalningsköp och när försäljaren gärna pratar om hur bra det är med ”kostnadsfritt” så är det lätt att bli lurad, säger Eva-Lena Schweitz på Konsument Uppsala.