Fler spärrar telefonen mot säljare

Befolkningen i Uppsala län är inte speciellt förtjusta i att bli uppringda av telefonförsäljare. På ett halvår har spärrtjänsten Nix tagit emot 5 000 anmälningar från upplänningar.

Foto: Hasse Holmberg / TT-arkiv

Uppsala2015-12-29 20:15

Trettio procent av alla fasta och mobila abonnemang i Uppsala län är nu anslutna till Nix-registret. Det betyder att ökningen sedan i juni är fem procent.

– Nix är ett enkelt och effektivt sätt för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare att spärra sitt telefonnummer. Allt fler väljer nu att använda sig av den möjligheten, säger Jonas Edström, ordförande i föreningen NIX-Telefon, i ett pressmeddelande.

Han uppger att inga seriösa företag är intresserade av att ringa upp någon som inte vill bli kontaktad. Blir man uppringd trots att numret är "nixat" beror det troligen på att man redan är kund hos företaget och då gäller inte spärren.

Att 30,5 procent av abonnemangen i Uppsala län nu är spärrade ger oss en mittenplats i statistiken. Flitigast är Dalarnas län, där 33,1 procent är anslutna. Motpolen är Stockholms län (24,2 procent).

Så här fungerar Nix

Nix är en kostnadsfri spärrtjänst för den som inte vill bli kontaktad av telefonförsäljare.

Nix omfattar fasta och mobila abonnemang för privatpersoner och inaktiva enskilda firmor.

För att spärra sin telefon ringer man 077-228 00 00 och följer instruktionerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om