Fler tåg behövs för att hålla tiderna

Tågens akuta problem att hålla tiderna mellan Uppsala och Stockholm åtgärdas bäst genom en justering av Upptågets tidtabell, enligt en ny utredning från Banverket.Det kräver att minst ett nytt tåg tas i trafik.

Uppsala2007-09-06 00:01
Upplands Lokaltrafik anser att alla tågoperatörer måste bidra till en förbättring.
Enligt Banverket har tågtrafiken på sträckan Uppsala - Stockholm generellt fått svårare att hålla tidtabellen sedan förra hösten. Verket har nu utrett vad som krävs för att snabbt åtgärda de mest akuta problemen. Deras analys pekar på att sträckan inte klarar att svälja nuvarande täta trafik.

- Det är ganska lätt att koppla problemen till starten för Upptåget. Det blev droppen för sträckan, som redan var mycket tätt trafikerad, säger Banverkets utredare Martin Sandberg.
Slutsatsen efter verkets granskning är att tekniska åtgärder på spåren och signalsystemet bara marginellt kan förbättra punktligheten. Förslaget är i stället att Upptågets stopptid på slutstationen i Upplands Väsby förlängs med några minuter.
- Det skulle ge lite mer marginal mellan tågen och större chans för alla operatörer att klara tiderna, säger Martin Sandberg.

Enligt utredaren har Banverket undersökt möjligheterna att rucka på tiderna också för andra tåg längs sträckan, men kommit fram till att en förskjutning av Upptåget ger bästa effekt.
Några minuters längre stopptid för Upptåget innebär dock att ännu ett tåg måste köpas in och tas i trafik, till en kostnad av nästan tio miljoner kronor, bara för att klara dagens behov. Redan nu går vagnarna överfulla i rusningstid. Är prognoserna om ökat resande riktiga så behövs ännu fler tåg. Landstingsledningen har hittills varit tveksam till att köpa in nya tåg.
Trafikhuvudmannen Upplands Lokaltrafik (UL) tycker att Banverkets förslag alltför ensidigt utmålar Upptåget som syndabock. Planeringschef Caj Rönnbäck efterlyser en satsning på både tekniska åtgärder, exempelvis bortbyggda plankorsningar, och en översyn av tågtiderna för alla operatörer längs sträckan.

Banverket har också utrett vad som krävs för att klara ökat resande på Ostkustbanan på längre sikt, tio - femton år framåt. Utbyggnad till dubbelspår förbi Gamla Uppsala pekas ut som den enskilt viktigaste åtgärden. Kostnaden för den fyra kilometer långa tunneln har beräknats till en miljard kronor, men hittills finns den inte med i verkets långtidsplan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om