Flexbuss lockar fler

Resandet med flexbussen och närlinjerna i Uppsala ökade rejält första kvartalet i år. Dyrare resor med färdtjänst har gjort att fler åker buss. Ändå är linjerna betydligt mindre utnyttjade än ordinarie busslinjer.

Lotta Larsson har åkt med flexbussen, vilket har blivit allt vanligare.

Lotta Larsson har åkt med flexbussen, vilket har blivit allt vanligare.

Foto: Elina Nilsson

Uppsala2009-05-12 08:03
Flexbussen har fört en undanskymd tillvaro i Uppsalas kollektivtrafik sedan starten 2001, men noterade nytt rekord i antalet resenärer under årets första kvartal. Totalt 1836 resor registrerades, den högsta siffran sedan flexbussen infördes. Även på de båda närlinjerna, 91 och 95, har resandet ökat. Under årets tre första månader registrerades nästan 10 000 resor på de tre linjerna tillsammans.

Förklaringen är, enligt kommunens ansvariga, de höjda avgifterna för korta resor med färdtjänst som infördes förra året. En bussresa blir billigare än en färdtjänstresa med taxi.

Ökningen är andelsmässigt stor, men i faktiska tal görs fortfarande få resor med närlinjer och flexbuss. I jämförelse med de vanliga stadsbussarna är det ett försvinnande litet antal resenärer som använder linjerna. Varje månad sker i snitt en miljon resor i stadstrafiken i Uppsala.
- Men man ska ha klart för sig att de som åker med flexbussen är väldigt nöjda. För resenärerna är bussen viktig, säger Björn-Erik Tapper vid kommunala bolaget Prebus, som har hand om beställningarna i flexbusstrafiken.

Han anser att det finns utrymme att öka resandet ytterligare, men efterlyser tydligare satsningar från kommunens sida:
- Flexbussen skulle fungera bättre om den täckte större områden. I dag kan den egentligen bara användas till lokala resor.

Flexbussen trafikerar främst Svartbäcken och Luthagen med förbindelse till Akademiska sjukhuset. Björn-Erik Tapper vill se ett mer utbyggt system. I Göteborg ansluter flexbussen till stombussar och ger resenärerna möjlighet att byta mellan linjerna.
- Flexbussen borde antingen utvecklas eller avvecklas, men det har inte hänt så mycket, säger han.

Kommunalrådet Cecilia Forss (M), med ansvar för trafikfrågor, anser att flexbussen fyller en uppgift om den ersätter färdtjänstresandet.
- Men självklart måste man fundera över om den ska vara kvar. Det är en fråga om kostnader och hur mycket bussen utnyttjas, säger hon.

Gatu- och trafikkontoret arbetar nu med en översyn av flexbuss och närlinjer. Målet är att lämna ett förslag till politikerna under hösten.
FAKTA
Flexbussen invigdes 2001 och ersatte de så kallade näbbmusbussarna. Den trafikeras med små gula bussar och har samma biljettpriser som övriga stadsbussar, skillnaden är att resorna måste förbokas och att varje tur anpassar sin färd längs linjen efter resenärernas mål. Bussen avgår dagtid varje halvtimme men finns det inga bokade resor längs linjen ställs turen in. Tanken är att äldre och personer med nedsatt rörlighet lättare ska kunna åka med flexbussen och med närlinjerna, som trafikeras med fasta tidtabeller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om