Videon är inte längre tillgänglig
– Det är framför allt mekaniken i bron som är så gammal att något måste göras åt den, konstaterar Margit Norén på kommunens gatu- och trafikkontor.
Ett konsultföretag har nu fått i uppdrag att föreslå lämpliga åtgärder för att säkra passagen över ån i framtiden. Utredarna arbetar med tre huvudalternativ, där en helt nybyggd fast bro med segelfri höjd och i nytt läge är den mest genomgripande modellen. Alternativen har i stora drag följande innehåll:
- Rörlig bro på befintlig plats och med oförändrad storlek, ombyggd och moderniserad.
- Rörlig bro på befintlig plats, moderniserad och breddad med plats för gång- och cykelbanor.
- Nybyggd fast bro på ny plats, med gång- och cykelbanor och segelfri höjd.
– Utredningen kan förstås komma fram till andra förslag, men vi tror att det här är huvudspåren för kommande åtgärder, säger Mikael Eriksson, chef för kommunens gatuavdelning.
2013 hoppas kontoret kunna lägga fram ett färdigt förslag för beslut. Ett nytt läge norr om Flottsund anses lämpligare för att bygga en högre bro, men kan hamna i konflikt med både befintliga och planerade bostäder samt friluftsområdet vid Sunnerstabacken. Troligast är att bron i så fall byggs söder om slalomområdet. En fast bro bedöms behöva få en höjd på runt 20 meter. Den öppningsbara Kungsängsbron har en segelfri höjd på drygt fem meter.
Flottsundsbron trafikeras av omkring 5 000 fordon per dygn, vilket är ungefär lika många som passerar över Nybron i centrum. Om planerna på en ny trafikled för anslutning mellan E 4 och södra Uppsala genomförs väntas Flottsundsbron få ökad betydelse för trafiken. Kommunen planerar samtidigt en ny bilbro och en ny gång- och cykelbro söder om Islandsfallet, i höjd med Kungsängen.