Han leder en av Sveriges största mediebyrÄer, Starcom, och har en stark Uppsalakoppling genom engagemang i Anders Walls stiftelser och fotografen Mattias Klums företag. PÄ tisdagen trÀffade han Uppsalaföretag och andra i branschen pÄ ett frukostseminarium hos varumÀrkesbyrÄn Zellout.
Budskapet var att tÀnka mer pÄ att vÄrda sina kunder Àn att jaga nya med annons- och reklamfilmskampanjer. Jens Welin menar att köpt medieutrymme kommer att bli mindre viktigt. Mer vÀrdefullt Àr att satsa pÄ egna kanaler till exempel i de sociala medierna, och pÄ att verkligen sÀtta sig in i vad kunderna vill ha. I det nya medielandskapet kan mÄnga vÀnner pÄ Facebook betyda mer Àn en annons.
â Vi vĂ€rderar att ett Facebookfan Ă€r vĂ€rd runt 500 kronor. Ett fan köper varumĂ€rket lite oftare, och bryr sig lite mer om produkten.
Egna kanaler kan ocksÄ vara en lokal, den personal man har, en hemsida eller en kundklubb. En annan viktig sak Àr att vÄrda sina kunder sÄ att de berÀttar för andra om produkten. Det finns mÄnga webbsajter dÀr kunder kan lÀmna omdömen om allt frÄn restauranger till bilverkstÀder, och den typen av kanal kommer öka i betydelse, tror Jens Welin.
â Varje företag mĂ„ste vara sin egen medieĂ€gare.