Företagare känner sig lurade av Yellow

Yellow Register, som anklagas för att lura småföretagare, stäms vid Marknadsdomstolen. Flera företagare i Uppsala som krävts på pengar känner sig lurade av Yellow.

Ahmed Haydar fick betala överpris för hemsida på webben.

Ahmed Haydar fick betala överpris för hemsida på webben.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2010-08-05 06:01

– Yellow har startat runt 1 000 domstolsprocesser mot företagare, men börjar nu förlora stort, säger Tomas Bergström som leder kampen mot Yellow.    

Boråsbaserade Yellow Register erbjuder mindre företag olika internetlösningar, exempelvis att tillverka hemsidor. Men en rad kunder hävdar att de känt sig inlurade i avtal som de sedan haft svårt att komma ur. Under åren har Yellow dragit hundratals kunder inför domstol för att tvinga dem att betala.
Ahmed Haydar står i sin godisbutik på Dragarbrunnsgatan i Uppsala och är rejält upprörd. Yellow har stämt företaget på 8 000 kronor och målet ska upp i tingsrätten inom kort.
– Vi sade upp avtalet med Yellow i ett rekommenderat brev men de bara fortsätter att kräva pengar.

Yellow har haft kontakt med Ahmed Haydars hustru som har svårt med svenska språket och inte verkar insett vad hon skrivit under. Yellow hävdar att avtalet sagts upp för sent. Enligt Ahmed Haydar är hon dock inte behörig firmatecknare och han menar att avtalet därför är ogiltigt.
Sedan 2006 har Yellow drivit ett 30-tal mål i Uppsala tingsrätt. En av de Uppsalaföretagare som kontaktats av Yellows telesäljare är silversmeden Lene Uddströmer.
– Jag betalade runt 5 000 kronor för en hemsida men den lades aldrig ut på servern. Jag faxade in en uppsägning av avtalet med Yellow men de svarade att eftersom jag inte skickat uppsägningen i ett rekommenderat brev var jag tvungen att betala ett år till.

Enligt Lene Uddströmer fortsatte Yellow att skicka mängder av fakturor, inkassokrav och till sist en stämning. Hon protesterade och till sist lade Yellow ner sina krav.
– Men det här tog en massa tid och jag dras fortfarande med en betalningsanmärkning, säger Lene Uddströmer.   
Den nybildade organisationen Småföretagare mot Yellow har nu inlett en grupptalan vid Marknadsdomstolen där man kräver att Yellow ska tvingas betala en miljon kronor om de inte ändrar sina sätt att värva kunder.
– I flera fall har Yellow använt rent kriminella metoder, som förfalskade namnteckningar och det finns hundratals polisanmälningar mot företaget. Men den här typen av ärenden prioriteras bort av polisen, säger Tomas Bergström, ordförande vid Småföretagare mot Yellow.
  Enligt honom har Yellow fått igenom en mycket stor del av de cirka tusen betalningskrav de drivit mot företagare i olika tingsrätter. Tyder inte detta på att Yellow har lagen på sin sida?
– Nej, tingsrätterna har inte haft någon samlad bild, svarar Tomas Bergström. Men sedan vi företagare gått samman och presenterat deras upplägg och även vittnesmål från Yellows säljare har Yellow med något enstaka undantag förlorat varenda rättsprocess.

Ett sådant fall är från juni i år då Östersunds tingsrätt slog fast att en företagare som stämts av Yellow på 8 000 kronor inte behövde betala eftersom avtalsvillkoren var oklara.  Under senare tid har Yellow fått massiv negativ publicitet, bland annat i SVT:s Uppdrag Granskning. Där hävdade tidigare Yellowanställda att uppsägningar av avtal kastades i papperskorgen och att telesäljare uppmanades att ljuga.
 I våras sparkade Yellow 40 anställda på grund av minskade intäkter, vilket sades bero bland annat på skriverier i media och på nätet. Vd:n Stefan Balazsi skrev i ett pressmeddelande att ”amatörer som kallar sig journalister” spridit ”en snedvriden bild av sanningen”.

UNT har utan framgång sökt företrädare för Yellow.

Flera anklagelser om lagbrott

Ur den stämningsansökan som Småföretagare mot Yellow inlämnat till Marknadsdomstolen:
 * Yellows telesäljare erbjuder företagare en gratis webbsida. Värdet påstås vara minst 15 000 kronor vilket enligt inlagan är kraftigt överdrivet.
* Kunden påstås felaktigt vara en av få utvalda och stressas att ingå avtal, vilket sägs vara olagligt. Innan avtalet skrivs under får kunden veta att det tillkommer en månadskostnad på 590 kronor.
* Avtalet är svårt för kunden att bryta och förlängs med 24 månader om det inte sägs upp i tid. I flera fall då kunder sagt upp avtalet, även per rekommenderat brev, hävdar Yellow att man inte mottagit någon uppsägning.
* Flera kunder har aldrig fått någon fungerande webbsida trots att de betalat sina fakturor.

Miljonvinst för Yellow år 2009
Yellow Register On Line AB gjorde i fjol en vinst på 16 miljoner kronor. Företaget hade 170 anställda och omsatte 123 miljoner. Enligt Småföretagare mot Yellow har verksamheten även bedrivits under namnen Yellow.nu, Comitnet, Yreg, Yrkesregistret med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om