Företagen formerar sig runt E 4
Företagsetableringarna runt nya E 4 börjar nu att ta form. Snabbmat, bensin, bilhandels- och transportföretag söker sig utåt. Men det finns också fördelar med att finnas kvar vid gamla E 4, Tycho Hedéns väg.
- För oss betyder det nya läget en bättre exponering och att vi blir mer lättillgängliga, säger Lennart Green, vd för Modins, i dag beläget i Fyrislund.
Bilhallarna får med sina glasfasader de bästa lägena vid den södra infarten. Kommunen vill ha en prydlig entré, inte att bilisterna utifrån ska mötas av lagerlador och uppställningsplatser för diverse fordon och redskap.
Till sommaren räknar Modins med att flytta. Men Lennart Green räknar inte med något stort lyft i affärerna i förstone.
- Nej, vi får mest kunder via internet. Trångboddheten där vi är och att vi jobbar mycket mot norra Stockholm, att det blir lätt att ta sig hit, är de främsta skälen till flytten, säger han.
Lundells Motor och AB G Perssons tunga fordon är andra som är klara för södra infarten. Nere vid väg 282 finns logistikföretag som Rodex, Upplands Godsservice och JO Bygger.
För dem handlar det mer om att få bort den tunga trafiken från de inre stadsdelarna.
OK/Q8 kommer också att bygga vid södra infarten under 2007. Liksom ett restaurangföretag, ännu inte klart vilket.
Det andra stora affärsläget vid nya E 4 är rondellen utanför Nyby, Bärbyledens anslutning. På tomten intill finns plats för tre bensinstationer och tre snabbmatsrestauranger. Dessutom flera större köplador, med bland annat hemelektronik, men den etableringen får vänta till 2009 då den stora kraftledningen tas bort.
Richard Bergfors räknar med att Max bestämmer sig för en plats vid nya E 4 under våren.
- Det kan bli Uppsala, men det kan också bli längre norrut. Vi för en dialog med kommunen och tittar på olika möjligheter.
Han säger att de två restaurangerna vid Tycho Hedéns väg känt av tappet av genomfartstrafiken.
- Ja, det hade vi räknat med. Men det är ingen dramatisk nedgång. Mest märks det under stora resehelger, som i julas. Där får vi inte samma toppar i försäljningen som tidigare.
Alla inblandade tror att risken för att Tycho Hedéns ska bli en lokalgata som avlövas på sina näringar är liten.
- Prognoserna tyder på att trafiken är uppe på samma nivå som före motorvägsbygget kring 2020, säger Örjan Almesjö, exploateringschef på Uppsala kommun.
- Jag tror att tillströmningen av Uppsalabor kan öka. Det är få som velat ge sig ut där med den trafiksituation som varit, säger Richard Bergfors.
Scandic Hotel kommer att finnas kvar vid Tycho Hedéns väg, hotellkedjan har inte valt att söka nytt läge på grund av motorvägen.
- Vi får våra kunder till stor del från internet. Vi tror att vi tillfälligt kan få lite bekymmer medan tillfartsvägarna byggs. Men när allt är skyltat och klart kommer det att rulla på, säger Ulf Jakobsson, direktör för Scandic Hotels i Uppsala.
Sammanfattningsvis gör internet och den lokala marknaden att man kan stanna vid gamla E 4, exponering och bättre lokaler att man måste söka sig till den nya. Den som har möjlighet väljer både och.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!