Företags-You Tube väcker intresse

Ett slags You Tube för intern företagskommunikation - det är idén som Uppsalaföretaget Populate kom på och som nu väckt intresse, inte bara i näringslivet, utan också forskarvärlden.

"Corporate You Tube" kan revolutionera internkommunikation. Bakom projektet står bland andra Ehsan Nasari och Peter Mattsson från Uppsalaföretaget Populate.

"Corporate You Tube" kan revolutionera internkommunikation. Bakom projektet står bland andra Ehsan Nasari och Peter Mattsson från Uppsalaföretaget Populate.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-08-25 01:57
Tänk dig att medarbetare på ett dotterbolag utomlands gör en film om hur den dagliga verksamheten ser ut på bolaget och lägger upp på intranätet, för alla koncernanställda att titta på, betygssätta och kommentera. Eller att företagsledningen i ett viktigt skede sprider ett viktigt budskap till alla anställda genom en film och får omedelbar feedback såväl öppet som enskilt och anonymt. Eller att en medarbetare ute på fältet filmar ett tekniskt problem och skickar den till intranätverket för att få hjälp av kolleger.

Det är ett par möjligheter som företaget Populate ser med utvecklingen av ett "Corporate You Tube", en sorts internt företagsforum centrerat kring egna filmer, i samma stil som den populära sajten youtube.com, där besökarna själva laddar ned sina filmer och får reaktioner.

Ehsan Nasari, projektledare på Populate, konstaterar att de flesta intranät fungerar som arkiv för företagsledningen eller för att samla information, men att aktiviteten på intranäten ofta är liten och möjligheten till interaktion i det närmaste obefintlig. Det nya projektet syftar att förvandla intranät till en kommunikationskanal.
- Det här är världens mest spännande projekt. Där har du rubriken.

I maj fick filmproduktionsbolaget Populate i Uppsala 200 000 kronor i bidrag från Nutek för att utveckla ett system för intern kommunikation. Nu drar projektet i gång i samarbete med Q-Med. Uppsala universitet har visat intresse och institutionen för informationsvetenskap ska utvärdera projektet.
Från Q-Meds sida hoppas man att det ska förbättra den interna kommunikationen.
- Jag tycker att vi har en ganska bra intern kommunikation, men det finns alltid saker man kan förbättra. Det vi hoppas på i det första filmprojektet är att kunna förmedla de viktiga värderingarna till alla anställda. Film är ett modernt och kostnadseffektivt sätt att sprida information. Att vi vill satsa på detta betyder inte att vi vill överge något annat kommunikationssätt, utan att vi vill komplettera de vi har, säger Annelie Lundell på Q-Med.
- Film är ett känslomedium och borde fungera bra för att påverka attityder i ett företag, säger Populates vd Peter Mattsson.

En storyboard till den första filmen har tagits fram, centrerad kring Q-Meds tre värderingsgrunder: affärsmässighet, nytänkande och enkelhet.

Stora studier genomförda av Nordisk Kommunikation visar att anställda ofta vet relativt lite om företaget utanför den egna arbetsgruppen, särskilt gäller detta övergripande mål, visioner och större förändringar på företaget. Det tyder på en allmän bristfällig internkommunikation, och ju större ett företag är desto mindre nöjda är medarbetarna med informationsspridningen. Däremot har de flesta medarbetare en bra koll på vad som sker i den närmaste omgivningen och kan ofta få viktig information från chefer, som i de flesta fall bedöms som lättillgängliga, åtminstone i ett internationellt perspektiv.

Andra studier visar att bra internkommunikation bidrar till hög effektivitet när alla anställda "drar åt samma håll", genom en allmän acceptans för en gemensam värdegrund och väl förankrade mål. Snabb och etablerad internkommunikation är också ett viktigt verktyg när det gäller att stoppa ryktesspridningar.
- Q-Med har vuxit snabbt. Det var inte så många år sedan det fanns 25 anställda och då var det ju lätt att hålla reda på vad som var på gång i företaget. Nu har vi 700-800 medarbetare i 20 länder och då måste vi bli ännu bättre på kommunikation, säger Björn Olsson på Q-Med.

Forskningen kring hur olika sorters internkommunikation påverkar de anställda är bristfällig. Det är skälet till att Uppsala universitet visat intresse för det nya projektet.
- Det mest spännande med projektet är att man vill få till stånd en tvåvägskommunikation. Om man får en feedback på information från företagsledningen kan man också säga något om hur kommunikationens effekter, säger Stefan Hrastinski på Institutionen för informationsvetenskap.

Är ni inte oroliga för att de anställda ska sitta snacka strunt på intranätet i stället för att jobba?
- Haha, ja det är ju förstås en risk. Men då får vi väl ändra upplägget, säger Björn Olsson på Q-Med.
FAKTA

Populate AB

Film- och ljudproduktionsbolag som grundades i Uppsala 2006. Verksamheten är inriktad på radioreklamproduktion, filmproduktion och integrering av ljud och film på internet. Företaget sysselsätter fem heltidsanställda och flertalet deltidsanställda konsulter. Bolaget omsatte förra året drygt 900 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om