162 stycken utställare från 18 av Uppsala läns gymnasieskolor fanns på plats när det på torsdagen var dags för Våga Vara Egen, en regional mässa för UF-företag.
– Ungdomarna har kämpat med sina företag sedan augusti och nu är det äntligen dags att få visa vad de har åstadkommit, sade projektledaren Elisabeth Pettersson under sitt invigningsanförande.UF-företagande går ut på att ungdomar under ett läsår får driva egna företag för att lära sig om entreprenörskap. Nagellack i neonfärger, snabba navelpiercingar, frukostkorgar hem till dörren och vattentäta mobilfodral var några av de produkter som besökarna kunde stöta på i de olika montrarna.
Flera företag fick under mässan ta emot pris för allt från bästa affärsplan till bästa reklamfilm. UF-företaget Simply Roll fick ta emot pris för bästa annonsidé, vilket verkade vara välförtjänt eftersom en stor skara potentiella kunder samlats framför just deras monter. Deras produkt är en vitlöksskalare, importerad från Kina.– Man stoppar in klyftan i rullen som man sedan rullar fram och tillbaka. Sedan tar man ut klyftan och då är den färdigskalad. Det är så himla enkelt. Jag och en annan av tjejerna har sådana hemma, men på marknaden verkade den ha dött ut och därför ville vi återlansera den, berättar Madeleine Söderberg.Hon säger att det har varit tuff och slitsamt att driva företag, men att det också varit väldigt roligt.
Under mässan utsågs också Årets UF-företag i Uppsala län som får representera regionen i svenska mästerskapen.