På Arlanda arbetar närmare 600 personer inom området cargo och flygplanslastning. Deras arbetsuppgifter är ofta tunga och belastningsskador är vanliga. Ändå är det nu första gången i Sverige som man forskar om arbetsmiljön för den här yrkesgruppen.
– Det är TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som har fått pengar från Afa försäkring (som ägs av arbetsmarknadens parter) för att genomföra projektet, säger Erik Alphonse på TYA.
Under torsdagen kallades arbetsgivare från olika företag och deras fackliga representanter till Choice hotel på Arlanda för att få information om forskningsprojektet.
– Eftersom vi vill få ett så brett underlag som möjligt så ingår all personal från de här yrkesgrupper från sex flygplatser i landet. Totalt är det 1300 personer som kommer att ingå i undersökningen, säger Erik Alphonse.
Projektets syfte är att förbättra arbetsmiljön för dem som arbetar med cargo och flygplanslastning. Det vill säga de yrkesgrupper som arbetar med frakt, gods, transporter samt att lasta och sortera bagage. Vid de här arbetsplatserna är det vanligt med yrkesrelaterade belastningsskador i rygg, nacke och axlar. Jobbet är tungt och ganska mansdominerat.
Under senare år, när flygbolagen har gjort nedskärningar, har även stressfaktorn blivit högre för flera anställda.
– Färre personer ska göra samma jobb och ju mer folk springer desto större blir riskerna för att man exempelvis lyfter fel och får skador. Nu hoppas vi genom att forskningen blir bättre att det också ska tas fram bättre arbetsmetoder och fler hjälpmedel som kan minska risken för belastningsskador i arbetet. Vi vill att fler ska hålla längre, säger Erik Alphonse.
TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, kommer att få hjälp med kartläggningen av forskare från Centrum för belastningsskadeforskning vid högskolan i Gävle.
– Centrum för belastningsskadeforskning har genomfört en förstudie, ett pilotprojekt, för att se vilka vetenskapliga metoder som ska användas i kartläggningen och för att titta på vad som har gjorts i utlandet, säger Erik Alphonse som tycker det känns bra att projektet nu sätter i gång på allvar.
Bland annat kommer personalen att få svara på enkäter och bli intervjuade.
– Det finns ingen forskning på det här tidigare, men nu får vi en total kartläggning på flertalet av Sveriges flygplatser i två år. Det känns mycket bra, säger Erik Alphonse.