Förskolor i utsatta områden får mindre pengar

Förskolor i utsatta områden kan förlora tusentals kronor per barn när Uppsala kommun ändrar förskolans strukturstöd efter årsskiftet.

Lena Eriksson, Birgitta Edlund Falk, och Malin Eld.

Lena Eriksson, Birgitta Edlund Falk, och Malin Eld.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-12-10 09:02

Flera av dem ligger i Gottsunda. Ett exempel är Sopranens förskola som med dagens verksamhet får 4711 kronor mindre per barn nästa år. Ett annat är Spinnrockens förskola som skulle förlora 5457 kronor per barn. Spinnrocken har 95 barn fördelade på sex avdelningar. Varje grupp består av 15-18 barn på tre pedagoger.
– Vi förlorar en tredjedel av vårt strukturbidrag och kommer antingen att tvingas dra ner på vår personal eller öka barngrupperna. Om vi utgår från dagens situation så måste vi minska personalstyrkan med två heltidstjänster, säger biträdande förskolechef Malin Eld.

Strukturersättningen är en extra ersättning som förskolorna får för att kompensera för sociala faktorer som kan påverkar barnens utveckling negativt. Ersättningen ger förskolor i socialt utsatta områden bland annat möjlighet att ha mindre barngrupper.
– I Gottsundaområdet har vi många barn med utländsk bakgrund som behöver extra stöd speciellt när det gäller den språkliga träningen. Det är viktigt i förskoleåldern. Många talar kanske bara svenska på förskolan. Får de inte möjlighet att utveckla sitt språk så får de svårt att ta sig igenom hela skolan. Särskilt viktigt blir det när resultaten för svenska elever sjunker som den senaste Pisa undersökningen visade, säger Birgitta Edlund Falk som är förskolechef i Gottsunda.

En del av språkutvecklingen består av att göra olika former av utflykter till miljöer där barnen normalt inte vistas. Det ger dem möjlighet att sätta ord på nya upplevelser, något som stärker språket.
– Vi använder också resurser för att anlita tolkar och vara ett stöd till familjer, ibland är vi den första kontakten med det svenska samhället, säger Birgitta Edlund Falk.

Samtidigt som strukturersättningen minskas så förs pengar över till förskolornas grundbelopp. Det gör att många får ökad ersättning per barn än de har idag, kring en tusenlapp eller mer. Tanken är att stärka alla förskolors verksamhet.

Socialdemokraterna är mycket kritiska till att stödet görs om.
– Effekterna blir att de förskolor som har många barn i socialt utsatta områden får en rejäl sänkning av sina ersättningar. Man gör en försvagning i områden med stora behov och man har gjort det utan en konsekvensutredning, säger Bengt Sandblad (S) i barn- och ungdomsnämnden.

Nämndens ordförande Cecilia Forss (M) säger att alliansen ändrat strukturstödet därför att modellen kritiserats.
– Många förskolor ansåg att de hade behov som var lika väl motiverade som de behov modellen gav ersättning för. Men de fick ändå inget extra stöd. När man gör en sådan här förändring så är det naturligt att de som får mindre pengar kommer att kritisera det, säger hon.

Hon tycker det gamla systemet har lett till väldigt stora variationer mellan förskolorna.
– De som fått strukturbidrag har fått mycket mer ersättning per barn och de har kunnat göra väldigt mycket mer av vissa saker som utflykter och annat. Det är svårt att motivera. Andra borde få ta del av det också, säger hon.

Men om behoven är större. Är det inte motiverat då?
– Jag tror inte varje extra krona ger en förbättring. Det nya systemet ger dessutom förskolorna mer tid att planera sin verksamhet på lång sikt.

Får förskolan ett mer rättvist system nu?
– Det tycker vi. Men det var inget mål att minska skillnaderna när vi startade. Det bara blev så.

För att parera neddragningarna på Spinnrockens förskola gäller det att "tänka klokt", anser Malin Eld.
– Även om vi får mindre pengar så kommer vi att kunna erbjuda en bra verksamhet, säger hon.

Från fyra till två faktorer

Strukturersättningen är en extra ersättning som grundskolor och förskolor får för att kompensera för sociala faktorer som påverkar elevernas resultat. Den gamla modellen tog hänsyn till fyra faktorer: Föräldrarnas utbildning, hur länge eleven bott i Sverige, om familjen har försörjningsstöd och om eleven lever med en ensamstående förälder.

Den nya utgår från föräldrarnas utbildningsnivå och eventuell utländsk bakgrund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om