Förslaget: Begränsa trafiken i city – de gatorna berörs

Nu ska genomfartstrafiken begränsas på Kungsgatan, Dragarbrunnsgatan och Väderkvarnsgatan i Uppsala.

Det har i flera år varit problem med luften på Kungsgatan i Uppsala. Nu vill de styrande politikerna i Uppsala leda bort delar av trafiken från gatan.

Det har i flera år varit problem med luften på Kungsgatan i Uppsala. Nu vill de styrande politikerna i Uppsala leda bort delar av trafiken från gatan.

Foto: Madeleine Andersson/arkiv

Uppsala2021-06-14 13:02

Från årsskiftet vill de styrande politikerna i Uppsala (S, L, MP) begränsa trafiken på ett antal gator i city. Syftet är att minska luftföreningarna som, inte minst på Kungsgatan, varit ett problem för kommunen i flera års tid.

Planen är att inte längre göra det möjligt att korsa Vaksalagatan på Kungsgatan. Den som kommer söderifrån kommer i stället få svänga höger vid Vaksalagatan medan de som kommer norrifrån kommer få svänga vänster på Vaksalagatan – alltså österut i riktning mot Gränby.

– Det blir förbjudet att köra rakt fram på Kungsgatan. Det är jätteenkelt för polisen att se om någon bryter mot det. Men tillgängligheten till stadskärnan blir fortsatt god för den som har en målpunkt i centrum, samtidigt som vi minskar stan som genomfartsled. Jag tycker det här är en väldigt pricksäker lösning, säger kommunalrådet Rickard Malmström (MP).

Hjälper det här för att komma till rätt med luftföroreningarna?

– Det kommer bidra till minskade luftföreningar. 37 procent av de som kör på Kungsgatan använder gatan som en trafikled. Räcker inte det här får vi titta på vidare åtgärder. Vi kan inte fortsätta låta folk dö i förtid.

undefined
Rickard Malmström säger att trafikregleringar kan ha fler positiva effekter än att luftkvaliteten blir bättre.

När man begränsar framkomligheten på Kungsgatan väntas många trafikanter i stället välja närliggande gator, som Väderkvarnsgatan och Dragarbrunnsgatan. Därför planeras även åtgärder på dessa gator, även om de för Dragarbrunn ännu inte är spikade.

– När vi gör förändringar av det här slaget fördelar sig delar av trafiken på intilliggande gator medan andra delar av trafiken upphör helt. På Väderkvarnsgatan kommer vi exempelvis att vidta hastighetssänkande åtgärder och sätta upp nya luftmätare.

Men alla är inte överens om att det här är rätt väg att gå. Från delar av näringslivet uttrycks oro över att det kommer bli ännu svårare att locka människor till city, och från politiskt håll har bland andra kommunalrådet Fredrik Ahlstedt (M) tidigare deklarerat att Moderaterna inte kommer att stå bakom ett förslag som begränsar biltrafiken på Kungsgatan.

Samtidigt är Uppsala citysamverkan, som samlar aktörer i Uppsalas stadskärna, positiva till "stora delar" av förslaget.

undefined
Lisa Thörn är vd på Uppsala citysamverkan.

– Vi är positiva till att ta bort onödig genomfartstrafik. Men vi vill inte att tillgängligheten ska försämras i stadskärnan. Det har varit ett svårt år för handeln och besöksnäringen och vi måste se till att det är lättare att ta sig till stadskärnan på alla tänkbara sätt, säger vd Lisa Thörn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!