Första, andra, tredje - åk!
Sedan ett par månader kan du som resenär köpa din tågbiljett från SJ på auktion. Cirka 175 stycken läggs ut per dag.
Oli Juliusson, 25 år, har kammat hem biljetter två gånger och lagt bud ytterligare en gång men blivit överbjuden.
Foto:
Min förhoppning är att köpa en resa till huvudstaden. Det första som slår mig är hur svårnavigerad auktionssidan är. Går man inte in via SJ så finns ingen sökfunktion där man kan söka "resa från Uppsala". För det är bara på en del sträckor som biljetter säljs på auktion. Då får man istället lista ut att man ska köpa en biljett från Falun/Borlänge till Stockholm och hoppa på när tåget passerar Uppsala.
Efter att jag skapat ett konto och registrerat mig på Tradera så blir det dock lite roligare. Utropspriset på resan Falun/Borlänge - Stockholm avgång 19.32 är 1 kr. Jag vill inte vara snål, utan tar fram stora plånboken och bjuder det dubbla!När man lägger ett bud, fyller man i hur mycket man maximalt är beredd att betala. Om jag här till exempel skriver 20 kronor och någon annan bjuder två kronor, det vill säga en krona över mitt första bud, kommer jag automatiskt att bjuda en krona över konkurrenternas bud, ända till min maxgräns på 20 kronor är nådd. Jag behöver alltså inte sitta klistrad framför datorn i de 48 timmar som auktionerna kan pågå.
Tre timmar efter mitt bud, kommer ett e-mail till mig. "Vinnande bud på auktion". Biljetten från Falun till Stockholm är min. Det facila priset är två kronor, men det är inte utan att jag grämer mig lite, för jag hade kunnat kamma hem biljetten för hälften. I snitt läggs knappt fyrtio biljetter på sträckan ut till auktion varje dag. De senaste hundra resorna har i genomsnitt kostat 16 kronor, (vilket är en ökning med 2,50 kronor sedan de hundra första sålda). 20 stycken har förblivit osålda. Det är såklart väldigt billigt. Men finns det någon baksida? Ja, man kan ju såklart fråga sig varför SJ valt detta extremt marknadsanpassadesystem för att fylla sina vagnar. Samhällsnyttan i att kanske trettio personer ska lägga ner tid på att bjuda på en biljett som bara en person tillslut får, kan ju också ifrågasättas. Dessutom så slutar auktionerna sex timmar innan avgång, vilket kan innebära problem för den som kommer på att hon vill åka inom sex timmar.
Risken finns att de sista billiga biljetterna har lagts ut på auktion och sålts där. På frågan om detta är ett problem och hur systemet egentligen fungerar blir det uppenbart att SJ:s presschef Mark Vadsz inte riktigt vill svara.
- Det beror på våra kunder, så det är efterfrågan som styr. Det är också lite olika på olika avgångar och från ort till ort. Men det finns ju dessutom bokningsbara första- och andraklassbiljetter att köpa. På mina frågor om det alltid sparas andraklassbiljetter som inte läggs ut på auktion och varför inte förstaklassbiljetterna auktioneras ut, är svaren undvikande och Mark Vadsz upprepar bara flera gånger att detta är ett test som ska utvärderas.
Trots en del märkligheter kan man än så länge resa riktigt billigt genom att köpa SJ:s biljetter på nätauktion. Men när fler ger sig in i auktionerna kommer såklart priserna stiga - hos SJ är det marknaden som styr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!