Fortsatt bussbolagsbråk drabbar resenärer
Ännu två år efter omorganisationen av stadstrafiken i Uppsala fortsätter samarbetet mellan Gamla Uppsala Buss och Upplands Lokaltrafik att gnissla betänkligt. Nu tänker fackförbundet Kommunal vända sig till Arbetsmiljöverket efter att situationen för både chaufförer och resenärer blir allt sämre.
När Gamla Uppsalabuss har infört sommartider, kör Upplands Lokaltrafik vidare enligt vintertidtabellen.
Foto: Hans Lundgren
Ett av de senaste exemplen på bristande kommunikation handlar om att bolagen inte kommit överens om sommartidtabellerna. UL:s sommartidtabell börjar gälla 15 juni, medan GUB kört efter sommartidtabellen från och med 9 juni. Det har fått till följd att resenärer väntat på bussar som aldrig kommit, bland annat nr 4 och nr 111, trots att turerna enligt gällande turlistor skulle körts i vanlig ordning. Enligt uppgifter till UNT kommer inte heller höst- och vintertidtabellerna att vara synkroniserade eftersom underlaget från UL inte kommit i tid till GUB:s planerare. Och när det gäller orsakerna skyller företrädare för de olika bussbolagen på varandra.
Henrik Karlsson är facklig företrädare för Uppsalasektionen av Kommunal. Enligt honom har de som planerar tjänstgöringslistorna på GUB en i det närmaste omöjlig arbetsuppgift. Tidtabellsunderlaget från UL kommer in alldeles för sent - ofta bara ett par veckor innan den nya tabellen ska träda i kraft. Bakgrunden är bristande kommunikation med UL.
- Något samarbete existerar inte. Vår personal är överhuvudtaget inte med i planeringen. Problemen med sena tidtabellsunderlag har pågått i flera år, och ingen lösning verkar vara i sikte. UL slår undan fötterna för oss och skapar en dålig situation för förare och resenärer, säger Henrik Karlsson. Han anser att all stadstrafikplanering borde flyttas över till GUB, och att UL inte ska ha med stadstrafik att göra överhuvudtaget.
Claes-Göran Alm är vd på GUB, och säger att han förstår sin personal och oroas över deras arbetssituation.
- Jag är uppgiven för personalens skull. Eftersom planeringen är så bristfällig riskerar de både att inte veta hur de skall jobba nästa dag, och att inte få en sammanhängande sommarledighet.
Sture Jonsson är pressinformatör på UL. Han anser att fackets skrivelse "rent allmänt pekar på de strukturella problem som finns inom stadstrafiken", och hänvisar till en pågående utredning som görs av Uppsala kommun.
Uppdraget är att undersöka struktur och organisation inom stadstrafiken. Det handlar om hur uppdragen skall fördelas mellan bolagen och om hur arbetsflödet ska se ut. Rapporten om stadstrafiken i Uppsala kommer att presenteras i slutet av sommaren.
Det som påverkar resenärerna då, hur kan synkroniseringen av sommarens busstidtabeller brista mellan två bolag som sysslar med just kommunikation?
- Vi träffade representanter för GUB i våras och tog fram ett gemensamt förslag. Detta lämnades som beslutsunderlag till gatu- och trafiknämnden. Men vid det mötet presenterade GUB ett eget förslag, där förarnas sammanhängande sommarledighet fördes fram som ett argument.
Enligt Sture Jonsson ledde mötet till att UL tvingades göra om sin planering.
- Det är huvudskälet till att vi blev en vecka försenad med vår sommartidtabell i förhållande till GUB.
FAKTA
Det är det kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss som ansvarar med bussar och förare för stadstrafiken i Uppsala. Upplands Lokaltrafik, som ägs av landstinget och länets kommuner, är trafikhuvudman för kollektivtrafiken i länet. UL:s uppgift är att samordna tidtabeller och priser, sälja biljetter, informera, upphandla och marknadsföra.
En revisionsrapport från i våras vill att både den komplicerade organisationen av stadstrafiken och ordförandens dubbla roller i de båda bolagen skall "utvärderas".
Det är det kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss som ansvarar med bussar och förare för stadstrafiken i Uppsala. Upplands Lokaltrafik, som ägs av landstinget och länets kommuner, är trafikhuvudman för kollektivtrafiken i länet. UL:s uppgift är att samordna tidtabeller och priser, sälja biljetter, informera, upphandla och marknadsföra.
En revisionsrapport från i våras vill att både den komplicerade organisationen av stadstrafiken och ordförandens dubbla roller i de båda bolagen skall "utvärderas".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!