Fortsatt många tågförseningar

Kraftsamlingen mot tågförseningarna i Mälardalen har fått trafiken att flyta bättre - men inte på sträckan Uppsala-Stockholm.

Tågväntan mellan Stockholm och Uppsala.

Tågväntan mellan Stockholm och Uppsala.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2008-09-22 18:00
Förra året startade Banverket, SJ och SL projektet Kraftsamling Stockholm-Mälardalen med målsättningen att halvera förseningstimmarna i tågtrafiken fram till 2010. Kostnaden för projektet är 2,2 miljarder kronor.
I måndags presenterades de första delresultaten. 17 av 44 punkter i programmet är avklarade, bland annat har man fixat tätare signaler vid Knivsta station, höjt hastigheten vid Kallhäll och Karlberg, förbättrat högtalaranläggningen på Stockholms central och SJ har startat en egen lokförarutbildning.

Satsningen har gett resultat. I januari 2007 var förseningar i SJ:s regionaltrafik i Mälardalen 200 timmar. I den senaste mätningen för augusti 2008 har siffran sjunkit till 180 timmar. Även förseningarna i SL:s pendeltågstrafik har minskat, från 200 timmar till 117 timmar.
Men på sträckan Uppsala-Stockholm har förseningarna inte minskat alls, snarare ökat. Förseningarna var visserligen förhållandevis få i mars och i juli i år, men avsevärt fler än vanligt under maj, juni och augusti, och resulterade i fler än 20 förseningstimmar per månad på sträckan.

- Orsaken till att trafiken mellan Uppsala och Stockholm inte flyter bättre är byggnaden av Resecentrum i Uppsala. När det står klart räknar vi med att förseningarna minskar, säger Katarina Nyman, presskommunikatör på SJ.
En viktig punkt på listan över åtgärder som återstår att vidta är stabiliseringen av banvallen över Trunsta mosse söder om Uppsala.
Den åtgärden kommer att göra det möjligt för tågen att köra i normalfart över mossen, vilket kommer att minska risken för förseningar avsevärt, enligt Banverkets bedömning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om