Elsparkcykelsuthyrare har snart funnits i tre Är i Uppsala. Stor kritik har riktats mot elsparkcyklar som har körts för snabbt eller parkerats dÄligt. Förra Äret rapporterade UNT om att elsparkcyklarna skulle regleras genom hastighetsbegrÀnsningar, samt införandet av utstÀllningsplatser dÀr företagen kan stÀlla ut sina elsparkcyklar, för att skapa bÀttre ordning.
Under vÄren har polisen gett tillstÄnd till elsparkcykelföretagen Voi, Tier och Bolt att bedriva verksamhet pÄ allmÀn mark. Kommunen, som Àr markÀgare, har gett förslag pÄ vilka krav tillstÄndet ska innehÄlla för att företagen ska fÄ stÀlla ut sina elsparkcyklar pÄ anvisade platser.
TillstÄndet gÀller Äret ut och kraven handlar bland annat om att företagen ska stÀlla tillbaka sina elsparkcyklar till uppstÀllningsplatserna tvÄ gÄnger i veckan och att framkomlighet för utryckningsfordon ska sÀkerstÀllas.
Utöver polisens tillstÄnd har kommunen kontakt med företagen kring hur regleringen ska se ut. Voi och Tier Àr företagen som i nulÀget Àr verksamma i Uppsala. De har implementerat hastighetsbegrÀnsningar i vissa kÀnsliga omrÄden och infört zoner dÀr det inte gÄr att parkera. Problemen med felparkerade elsparkcyklar Àr dock inte löst.
Rickard Malmström (MP) som Àr ordförande för gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden har haft kontinuerlig kontakt med företagen. Han menar att kommunen vill se en förbÀttring frÄn företagens sida gÀllande felparkeringar.
â Företagen lovade att vidta Ă„tgĂ€rder. Att samla ihop elsparkcyklarna bĂ€ttre och se till att kunderna sköter sig. Till hösten ska vi kalla till ytterligare ett möte â jag har inte sett en tillrĂ€cklig förbĂ€ttring, sĂ€ger Malmström.
Om problemen forsÀtter kan det bli aktuellt med tuffare ÄtgÀrder.
â DĂ„ mĂ„ste kommunen gĂ„ vidare med nĂ„gon typ av tvingande Ă„tgĂ€rder men vi hoppas att företagen sjĂ€lva hittar lösningar pĂ„ problemen, sĂ€ger Malmström.
August Svedenstedt Àr Sverigechef för Tier. Han sÀger att branschen efterfrÄgar mer regleringar.
â Uppsala kommun stĂ€ller krav och det Ă€r bra. De har stĂ€llt krav pĂ„ "slow-zones" och "no-parking zones" i centrala Uppsala, vilket vi givetvis har implementerat. Vi vill Ă€ven att kommunen ska fĂ„ fler möjligheter rent lagligt att stĂ€lla högre krav pĂ„ oss operatörer, sĂ€ger Svedenstedt.
Han berÀttar Àven att Tier samarbetar med andra operatörer för att stÀvja problemen med illa parkerade elsparkcyklar.
â Ett krav kommunen har stĂ€llt pĂ„ oss Ă€r att lösa parkeringsproblematiken vilket vi jobbar med aktivt. Tillsammans med vĂ„r branschorganisation har vi tagit fram en gemensam parkeringspatrull för alla uthyrare. Företaget som sköter parkeringspatrullen har fyra heltidsanstĂ€llda i Uppsala som jobbar med att flytta dĂ„ligt parkerade elsparkcyklar, sĂ€ger Svedenstedt.
Rickard Malmström menar att företagens vilja att bedriva verksamhet i Uppsala Àr bra, trots problemen.
â Om folk kan Ă„ka eldrivet pĂ„ ett sĂ€tt som gör att vi faktiskt minskar behovet av fossila brĂ€nslen sĂ„ Ă€r det i grunden positivt. Det Ă€r jĂ€ttebra att marknaden kan ordna sĂ„dan infrastruktur, men det mĂ„ste lösas pĂ„ ett bra sĂ€tt.
Han vill ocksÄ poÀngtera att ansvaret för att inte felparkera till stor del ligger pÄ förarna.
â Om mĂ€nniskor hade skött sig hade det inte varit nĂ„got bekymmer, sĂ€ger Malmström.
UNT har Àven sökt företaget Voi.