Fortsatta problem med felparkerade elsparkcyklar

Felparkerade elsparkcyklar Àr ett problem som kommunen jobbar med: "Har inte sett en tillrÀcklig förbÀttring".

DÄligt parkerade elsparkcyklar Àr ett sÀrskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

DÄligt parkerade elsparkcyklar Àr ett sÀrskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Uppsala2021-07-23 05:00

Elsparkcykelsuthyrare har snart funnits i tre Ă„r i Uppsala. Stor kritik har riktats mot elsparkcyklar som har körts för snabbt eller parkerats dĂ„ligt. Förra Ă„ret rapporterade UNT om att elsparkcyklarna skulle regleras genom hastighetsbegrĂ€nsningar, samt införandet av utstĂ€llningsplatser dĂ€r företagen kan stĂ€lla ut sina elsparkcyklar, för att skapa bĂ€ttre ordning. 

Under vĂ„ren har polisen gett tillstĂ„nd till elsparkcykelföretagen Voi, Tier och Bolt att bedriva verksamhet pĂ„ allmĂ€n mark. Kommunen, som Ă€r markĂ€gare, har gett förslag pĂ„ vilka krav tillstĂ„ndet ska innehĂ„lla för att företagen ska fĂ„ stĂ€lla ut sina elsparkcyklar pĂ„ anvisade platser. 

TillstĂ„ndet gĂ€ller Ă„ret ut och kraven handlar bland annat om att företagen ska stĂ€lla tillbaka sina elsparkcyklar till uppstĂ€llningsplatserna tvĂ„ gĂ„nger i veckan och att framkomlighet för utryckningsfordon ska sĂ€kerstĂ€llas.  

Utöver polisens tillstĂ„nd har kommunen kontakt med företagen kring hur regleringen ska se ut. Voi och Tier Ă€r företagen som i nulĂ€get Ă€r verksamma i Uppsala. De har implementerat hastighetsbegrĂ€nsningar i vissa kĂ€nsliga omrĂ„den och infört zoner dĂ€r det inte gĂ„r att parkera. Problemen med felparkerade elsparkcyklar Ă€r dock inte löst. 

Rickard Malmström (MP) som Àr ordförande för gatu- och samhÀllsmiljönÀmnden har haft kontinuerlig kontakt med företagen. Han menar att kommunen vill se en förbÀttring frÄn företagens sida gÀllande felparkeringar.

– Företagen lovade att vidta Ă„tgĂ€rder. Att samla ihop elsparkcyklarna bĂ€ttre och se till att kunderna sköter sig. Till hösten ska vi kalla till ytterligare ett möte – jag har inte sett en tillrĂ€cklig förbĂ€ttring, sĂ€ger Malmström. 

Om problemen forsĂ€tter kan det bli aktuellt med tuffare Ă„tgĂ€rder. 

– DĂ„ mĂ„ste kommunen gĂ„ vidare med nĂ„gon typ av tvingande Ă„tgĂ€rder men vi hoppas att företagen sjĂ€lva hittar lösningar pĂ„ problemen, sĂ€ger Malmström. 

Att införa tvingade ÄtgÀrder för elsparkcyklarna Àr inte helt enkelt: "Det Àr en juridisk djungel och regelverken Àr inte utformade för denna typ av verksamhet", sÀger Rickard Malmström (MP).
Att införa tvingade ÄtgÀrder för elsparkcyklarna Àr inte helt enkelt: "Det Àr en juridisk djungel och regelverken Àr inte utformade för denna typ av verksamhet", sÀger Rickard Malmström (MP).

August Svedenstedt Ă€r Sverigechef för Tier. Han sĂ€ger att branschen efterfrĂ„gar mer regleringar. 

– Uppsala kommun stĂ€ller krav och det Ă€r bra. De har stĂ€llt krav pĂ„ "slow-zones" och "no-parking zones" i centrala Uppsala, vilket vi givetvis har implementerat. Vi vill Ă€ven att kommunen ska fĂ„ fler möjligheter rent lagligt att stĂ€lla högre krav pĂ„ oss operatörer, sĂ€ger Svedenstedt.

August Svedenstedt, Sverigechef för Tier, menar att Tier bÄde jobbar med kommunen för att fÄ fram bÀttre parkeringsinfrastruktur samt med att utbilda anvÀndare i sin app.
August Svedenstedt, Sverigechef för Tier, menar att Tier bÄde jobbar med kommunen för att fÄ fram bÀttre parkeringsinfrastruktur samt med att utbilda anvÀndare i sin app.

Han berÀttar Àven att Tier samarbetar med andra operatörer för att stÀvja problemen med illa parkerade elsparkcyklar.

– Ett krav kommunen har stĂ€llt pĂ„ oss Ă€r att lösa parkeringsproblematiken vilket vi jobbar med aktivt. Tillsammans med vĂ„r branschorganisation har vi tagit fram en gemensam parkeringspatrull för alla uthyrare. Företaget som sköter parkeringspatrullen har fyra heltidsanstĂ€llda i Uppsala som jobbar med att flytta dĂ„ligt parkerade elsparkcyklar, sĂ€ger Svedenstedt. 

Rickard Malmström menar att företagens vilja att bedriva verksamhet i Uppsala Ă€r bra, trots problemen. 

– Om folk kan Ă„ka eldrivet pĂ„ ett sĂ€tt som gör att vi faktiskt minskar behovet av fossila brĂ€nslen sĂ„ Ă€r det i grunden positivt. Det Ă€r jĂ€ttebra att marknaden kan ordna sĂ„dan infrastruktur, men det mĂ„ste lösas pĂ„ ett bra sĂ€tt.

DÄligt parkerade elsparkcyklar Àr ett sÀrskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.
DÄligt parkerade elsparkcyklar Àr ett sÀrskilt stort problem för synskadade som riskerar att snubbla över dem.

Han vill ocksÄ poÀngtera att ansvaret för att inte felparkera till stor del ligger pÄ förarna.

– Om mĂ€nniskor hade skött sig hade det inte varit nĂ„got bekymmer, sĂ€ger Malmström. 

UNT har Ă€ven sökt företaget Voi.                                          

SÄhÀr regleras Äkningen

Företagen anvÀnder sig av sÄ kallad "geofencing" för att skapa större ordning.

Det innebĂ€r att de kan markera specifika omrĂ„den dĂ€r man inte fĂ„r parkera eller dĂ€r hastigheten pĂ„ elsparkcyklarna Ă€r begrĂ€nsad. 

I företagens appar kan man kan se företagens geofencing. Inom röda omrÄden kan man inte parkera. Gula omrÄden markerar vilka omrÄden dÀr elsparkcykeln kommer att begrÀnsa sin fart.

Företagens geofencing Ă€r till stor del utformad pĂ„ liknande sĂ€tt Ă€ven om det finns vissa skillnader. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!