Nobina köpte in 130 nya bussar sommaren 2012, och de sattes in på Upplands lokaltrafiks regionala busslinjer. Men det tog inte lång tid innan det rapporterades om ett flertal problem med bussarna. Tryckluftssystemen i bromsar och dörrar fungerade dåligt i kallgrader, dörrarna stängdes inte, bussarna måste stannas och motorerna slås av. Ibland kunde de startas igen och fortsätta köras, andra gånger måste reservbussar sättas in.
Andra problem drabbade bussarna med naturgasdrivna motorer, som visade sig inte tåla värme. Motorerna blev helt enkelt för varma, med en ryckig gång som följd. De problemen minskade betydligt under den kalla årstiden, men grundproblemet med motorerna har inte lösts.
Enligt Sture Jonsson, informationschef på UL, är det Volvobussar som haft problem med tryckluftssystemen, och Scaniabussar som har motorproblem.
- Den inbyggda lufttorken i tryckluftssystemen som reglerade dörrarna fungerade inte som den skulle, och kvarbliven fukt frös när det kallt. Ispropparna satte dörrarna ur funktion, och då påverkades också bromsarna, förklarar Sture Jonsson efter kontakt med Roger Norman.
Problemen med tryckluftssystemen håller på att lösas:
- Volvo byter system i tre bussar per dag nu, så vi har förhoppningar att alla de bussarna ska fungera som de ska när kylan kommer, säger Sture Jonsson.
Scaniabussarnas motorer har visat sig vara svårare att komma till rätta med.
- Eftersom det är Nobinas bussar är det Nobina som förhandlar med Scania. Men vi kommer att ha ett gemensamt möte med Scania under november. Det är viktigt att lösa grundproblemet med bussarnas motorer, säger Sture Jonsson.
Roger Norman konstaterar att Scania levererade den senaste teknologin i bussarna till Nobina, och att de sannolikt inte hunnit testas i olika miljöer och väder:
- Prestandan påverkas om motorn inte kan tillgodogöra sig bränslet. Då blir gången ryckig, och det har vi självklart också fått rapporterat från våra chaufförer. Men det finns en tidsplan för åtgärder, så vi ser en successiv minskning av problemen, säger Roger Norman.
Bill Ericsson, arbetsplatsombud för Kommunals anslutna chaufförer är också medveten om problemen:
- Det är inget stort arbetsmiljöproblem, men självklart blir det kaos om 32 bussar tas ur trafik, det har hänt. Det blir stora störningar redan med åtta bussar på verkstad, vilket fortfarande kan hända.