FRA-frågan inte färdig
I september beslutade man om omfattande inskränkningar av FRA:s befogenheter i jämförelse med det tidigare lagförslaget. En särskild domstolsprövning skulle införas, tillgången till trafik begränsas och sökkriterierna snävas in. Detta lugnande många av kritikerna. Men kanske är det dags att revidera den åsikten.
I december skickade regeringen ut en promemoria med ett antal förslag på integritetsförstärkningar i FRA-lagen på remiss. Av de svar som nu har trillat in till försvarsdepartementet är det många tunga remissinstanser som riktar kritik mot regeringens förslag. Både Stockholms universitet och Datainspektionen ifrågasätter möjligheten att avgränsa trafik på det sätt som föreslås. Om det stämmer så försvinner ett av de starkaste argumenten för lagens hållbarhet - möjligheten att begränsa tillgången till trafik.
Detta gäller särskilt om samtliga signalspanare vid FRA resonerar som sin chef, Ingvar Åkesson. I en intervju i lördagens UNT tar han väl lätt på problemen: att det inte går att skilja på utrikes och inrikes trafik är inget problem för Åkesson. Och kritiken mot lagstiftningen avfärdas med att "kritikerna kan inte någonting om signalunderrättelsetjänst". Det är säkert inte Åkessons syfte, men uttalanden av det ovanstående slaget lär skapa mer oro bland dem som ser massavlyssning i den nya lagen.
Regeringen bör lyssna mycket noga på remissinstansernas invändningar: Hur kan man till exempel föreslå en särskild domstolsprövning, men inte ge möjlighet att överklaga samma domstols beslut? Eller att domstolen ska ha en enda domare, utsedd av regeringen, som i princip är att betrakta som en part i målet?
Jag ifrågasätter inte behovet av signalspaning, däremot ställer jag mig undrande till delar av Ingvar Åkessons resonemang. FRA-lagen måste vara utformad på ett sätt som värnar den personliga integriteten. Det räcker inte med att FRA-chefen försäkrar att myndigheten inte kommer att bry sig om vissa delar av trafiken - den ska inte ens vara tillgänglig för signalspanarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!