Fullsatt persontåg tappade vagnar
Tidigt på måndag morgon brast ett vagnskoppel på nattåget mellan Göteborg och Östersund. Tåget var vid tillfället fullsatt med 544 passagerare och tolv av de sjutton vagnarna lossnade norr om Uppsala.Till slut kunde tåget fortsätta norrut, efter fem och en halv timme.
Tågets nödbromsar aktiverades automatiskt, eftersom tryckluften försvann i och med den brustna kopplingen. Detta aktiverade i sin tur tågets fastlåsningsskydd, som kontrollerar inbromsningen.
- Fastlåsningsskyddet fungerar ungefär som ABS-bromsar i bilar, förklarar Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ.
Ingen skadades och de flesta av passagerarna vaknade inte ens. Tack vare säkerhetssystemet, säger Sven-Ingvar Håkansson.
- Det reglerar kraften vid inbromsningen så att hjulen inte låser sig. Om det hände skulle tåget tvärbromsa och passagerarna i värsta fall kastas omkring i vagnarna. Men det är väldigt skönt att säkerhetssystemen fungerade som det skulle.
Fick fortsätta med buss
Den del av tåget som hade lossnat drogs in till Uppsala av ett annat lok som fick hämtas från Stockholm. Den trasiga vagnen avlägsnades varefter tåget kopplades ihop igen och fortsatte norrut.
De totalt 28 passagerare som var tvungna att lämna den trasiga vagnen fick helt enkelt åka vidare med buss i stället.- Eftersom tåget var fullbokat fanns det tyvärr inte några andra platser att fördela, säger Sven-Ingvar Håkansson till UNT.
Nu kommer den trasiga vagnen att undersökas noggrant, berättar Sven-Ingvar Håkansson.
- Vi vet ju inte exakt vad som har orsakat felet innan teknisk personal har undersökt det ordentligt. Men vi ser allvarligt på det och vill ta reda på om det har underhållits dåligt eller vad problemet beror på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!