Under lördagen hade Leffes cykel i Luthagen fullt hus. Folk stod på kö både för att få sin cykel reparerad och för att köpa en ny.
– Det började redan veckan innan påsk. Men den här veckan har det brakat loss ordentligt, säger Leif Ahlström som äger butiken.
Det går dock inte att få sin cykel på dan. Kunden Åke Forsgren, som vill ha en översyn, får vänta till nästa vecka innan den är klar.
Många vill ha hjälp med allt från navtvätt och kedjebyten till lagning av punkteringar och rengöring av hela cykeln. Många cyklar har tagit stryk av saltet som kommunen sprider på cykelvägarna vintertid för att ta bort snö och is.
– Det är ett otyg som leder till mycket rostangrepp på kedjor, nav och vevlager, säger Leif Ahlström.
Han gör också mycket däckbyten. Många vill skifta från dubb till sommardäck. Han har hunnit med 10-12 byten innan lunch.
– Vi kommer att skifta 1000-tals däck innan våren är över, säger Leif Ahlström.
Han ser inget slut på det cykelintresse som blommat upp under senare år.
– Nej, det bara ökar. Folk har inte en cykel idag, utan olika för olika ändamål, säger Leif Ahlström.
Det är inte ovanligt med en stadscykel, en snabb cykel för att köra landsväg och en mountainbike för terrängåkning. Till det ska läggas intresset för elcyklar.
– Sedan staten införde en premie på 25 procent till den som köper elcykel så har efterfrågan ökat kraftigt. Det har funnits elcyklar i 25 år. Nu räknar jag med att det exploderar.
Leif Ahlström har sålt 15-20 elcyklar sedan premien infördes i september förra året.
– Men jag säljer fortfarande mer standardcyklar en elcyklar, säger han.