Fyra spår krävs för tågstopp i Bergsbrunna

Banverket bedömer att det krävs utbyggnad till fyra spår söder om Uppsala innan tåg kan stanna i Bergsbrunna och Alsike. Den täta trafiken mellan Uppsala och Stockholm sätter stopp för fler tåg och nya stationer.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2007-10-10 23:08
- Man måste bygga bort hindren fysiskt för att kunna stanna i exempelvis Bergsbrunna. Med stor sannolikhet kommer det att behövas förbigångsmöjlighet genom samhället, exempelvis via ytterligare två spår, säger Susann Sass-Jonsson, Banverkets utredningsledare för planeringen av tågstation i Bergsbrunna.

Troligen krävs motsvarande utbyggnad även i Alsike för att få till stånd ett tågstopp där, enligt Banverket. Fler spår skulle ge regiontrafiken möjlighet att köra om pendeltågen, som stannar på fler stationer. I dag tvingas snabbare tåg vänta in framförvarande även vid en försening på bara ett par minuter, med följd att förseningarna sprider sig ytterligare.
UNT: Är utbyggnad till fyra spår en förutsättning för att Banverket ska ge klartecken för tågstopp i Bergsbrunna?
- En station i Bergsbrunna kan först bli aktuell när vi kan garantera att all trafik på Ostkustbanan håller hög kvalitet, dvs att tågen kommer fram i rätt tid, säger Susann Sass-Jonsson.

En spårutbyggnad kostar stora pengar. Ingen kan i dag säga när Bergsbrunna kan få en tågstation:
- Det är helt och hållet beroende av vilka kapacitetshöjande åtgärder vi kan få med i vår investeringsplan för 2010-2019, säger hon.
Boende i Bergsbrunna har länge oroats av järnvägskorsningen i stadsdelen, som passeras av många barn och unga. Enligt Banverket är det en prioriterad åtgärd att förbättra säkerheten.

Utgångspunkten är att ersätta korsningen med en gång- och cykeltunnel. Höjdskillnader på ömse sidor om spåren gör dock platsen olämplig för en planskild bilkorsning, enligt Banverket, som vill att kommunen i sitt planarbetet hittar en lämpligare plats. Om en utbyggnad till fyra spår blir verklighet är det enligt Banverkets utredningsledare "helt uteslutet" med en plankorsning på platsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om