GÀngkrig pÄ Boland

Nu nÀrmar sig premiÀrdatumet för vÄrens musikal pÄ Bolandsskolan. Förberedelserna för skÄdespelare, dansare, scenbyggare, ljus- och ljudsÀttare och klÀddesigners pÄgÄr just nu för fullt.

Emma Ahrman syr klÀder till förestÀllningen.

Emma Ahrman syr klÀder till förestÀllningen.

Foto: Stina Olofsson

Uppsala2008-03-26 00:01
I repetitionssalen Àr det redan fullrulle fast lektionen inte har börjat. NÄgra hoppar omkring pÄ scenen och spexar. Andra sjunger upp i ljudstudion precis bredvid, och resten sitter och vÀntar pÄ att repetitionen av en scen ska börja. Regissören, Cecilia Byttner, börjar med att berÀtta att det finns fika i logen frÄn skolan kök och att det kommer finnas pÄ varje onsdagsrepetition framöver. Höga glÀdjerop kommer frÄn eleverna. Det saknas tvÄ skÄdespelare och medan de vÀntar gÄr nÄgra av eleverna och inspekterar fikat.

Tillslut kommer de tvÄ efterlÀngtade personerna och repetitionen av fightingscenen mellan de tvÄ gÀngen "Jets" och "Hajar" kan börja. Sammandrabbningen mellan gÀngen Àr ytterst bra spelat, bÄde tack vare koreografi och de verklighetstrogna stönanden och kvidanden av smÀrta nÀr nÄgon har blivit trÀffad. En av dem som slÄss mest Àr Action, en gÀngmedlem av Jets. Han spelas av Anton Samuelsson som gÄr tredje Äret pÄ Bolands estetiska program, inriktning teater. Anton berÀttar att hans rollfigur Àr den mest aggressiva i gÀnget.
- Han brinner för att slÄss, sÀger Anton.
Anton kÀnner ingen stress över att det börjar nÀrma sig premiÀren.
- Vi kommer ta det hÀr, vi sÀtter det hÀr, det kommer bli Bolands bÀsta musikal, sÀger han och vÀnnerna och Cecilia jublar.

Gruppen började trÀna inför musikalen veckan efter höstlovet och om tre veckor Àr det premiÀr.
För Cecilia har det alltid varit en dröm att fÄ sÀtta upp West side story som musikal pÄ skolan, men det var först i Är som de fick rÀttigheter att göra det.
- Den perfekta musikalen, en tidlös historia, menar hon.
I bild- och formsalen Àr det lugnare Àn i repetitionssalen, hÀr sitter bara tre elever och en bildlÀrare. En av eleverna Àr Helena Afzali som hÄller pÄ med en modell av scenen i skala.
Alla elever i scenografigruppen ska bygga en egen liten modell, sedan vÀljs en ut som de riggar upp den riktiga scenen efter. Genom att bygga dessa modeller kan scentillverkarna se hur de har tÀnkt sig att scenen ska se ut och med hjÀlp av ett byggföretag och nÄgra elever frÄn bygglinjen ska de senare sÀtta upp scenen.

Just nu Àr det inte sÄ mycket jobb, de har precis börjat och redan kommit ganska lÄngt.
- Tycker man om att göra det sÄ Àr det inte sÄ svÄrt att engagera sig, sÀger Helena.
Men enligt henne brukar det bli en hel del arbete pÄ slutet i alla fall för de elever som Àr engagerade i arbetet. Och det Àr mÄnga. För att Musikalen ska gÄ runt mÄste alla hjÀlpas Ät och projektet Àr ett samarbete mellan skolans olika inriktningar. Till exempel hjÀlper bygg- och hantverkarlinjen till med att bygga upp scenen och mode-och designlinjen gör scenklÀderna.
I sömnadssalen hÄller lektionen pÄ att gÄ mot sitt slut. Eleverna hÀnger in de klÀder de har hunnit sy fÀrdigt till musikalen i garderoben och lÀraren Svitlana Kovalenko lÄter oss ta en titt pÄ scenklÀderna som Àr fÀrdiga eller nÀst intill fÀrdiga. HÀr hÀnger allt frÄn en balliknande klÀnning i siden till diskolinnen i paljettyg. Hon förklarar att deras val av fÀrger och tyger spelar stor roll.

Ena delen av klÀderna Àr i kalla fÀrger, som ljusblÄ. Andra delen Àr i varma fÀrger, som brun och röd.
- Det ska vara iögonfallande för publiken sÄ att de förstÄr att de olika gÀng, sÀger hon.
De flesta klÀnningarna till musikalen Àr figursydda och de cirka tio elever som syr klÀderna lÀgger ned mycket tid pÄ dem.
- VÄra elever lÀgger ned mycket tid och jobb men fÄr vÀldigt lite credit för det, sÀger den andra sylÀraren Karin Stenman.
Att ha fina klÀder har lika stor betydelse som att ha duktiga skÄdespelare menar de bÄda lÀrarna.
- De kÀmpar för att det ska bli fint, sÀger Svitlana.
Förutom klÀddesigngruppen, skÄdespelarna och scenografigruppen har ocksÄ dansarna en stor roll i musikalen med sina hÀftiga koreografier.




Mera musikal pÄ Katte


Även Katedralskolan förknippas med musikaluppsĂ€ttningar. Även i Ă„r ska det traditionsenligt hĂ„llas en musikal. Årets uppsĂ€ttning blir Carmen, frĂ„n början en opera som nu arbetats om till en musikal. Det Ă€r en kĂ€rlekshistoria utspelad i Spanien med zigenarflickan Carmen och hennes tvĂ„ uppvaktande kavaljerer Don JosĂ© och Escamillo i centrum. En historia som slutar i en hemsk tragedi. UngefĂ€r hundra av skolans elever har varit delaktiga i musikalen sen förberedelserna började redan i september. Allt ifrĂ„n roller till ljud, ljus, kostym, smink, koreografi och marknadsföring sköts enbart av elever. I skrivande stund Ă€r generalrepetitionerna i full gĂ„ng, och det övas frĂ„n morgon till kvĂ€ll. Elisabet Torslow Ă€r en av de tvĂ„ som spelar Carmen, och har en större roll i musikalen.
- Det har varit jÀtteroligt, men mycket sÄng och repliker att lÀra in, sÀger hon.
Musikalen Àr regisserad av före detta chef för Uppsala Stadsteater Finn Poulsen, och komponerad av Stefan Parkman, professor i kördirigering. En erfaren duo som har gjort mÄnga samarbeten tidigare, dock aldrig nÄgot sÄdant hÀr.
- För mig har det varit kul och vÀldigt inspirerande, sÀger regissören Finn Poulsen.
Carmen spelas upp i Katedralskolans aula 1-6 april.

Pedram Nasouri

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om