I ett garage i Kåbo finns basen för verksamheten. Här har dryckesföretaget Cheer sitt lager och kontor. Den första leveransen av den första alkoholfria drycken har anlänt – 2 500 liter eller knappt 10 000 burkar från ett bryggeri i Göteborg.
Det är trion Karl Diös, Gustav Westin och Theodor Vornefeld som ligger bakom företaget som är i uppstartsfasen.
– Bakgrunden är att vi inte tycker att de alkoholfria alternativen på restauranger riktigt håller måttet. När det kommer till alkoholrelaterade alternativ som vin och öl har det ju varit en enorm utveckling de senaste åren – vill man matcha vin eller öl med mat finns det ofta alternativ, säger Karl Diös som fortsätter:
– När det kommer till alkoholfria alternativ är det inte samma sak tycker vi. Ofta när du sätter dig på en bra restaurang
så väljer du att dricka läsk.
Men det finns ju en hel del alkoholfria alternativ på restauranger i dag, behövs ett till?
– Det har varit ganska trendigt med alkoholfritt och flera märken som gjort drycker med alkohol i har även gjort alkoholfria alternativ. Den dryck vi tagit fram har vi utvecklat och anpassat till maten när det gäller smak i stället för att bara plocka bort alkoholen i en dryck.
Var kommer ni in?
– Ur restaurangens perspektiv blir det ju så att de inte kan erbjuda en helhetsupplevelse med mat och dryck. För kunden kan det bli tråkigt om hen ska dricka en traditionell läsk till en fin middag. Det är här vi ser att det finns en plats för oss.
Företaget är nytt, men ändå inte. Redan under gymnasietiden på Lundellska jobbade trion med sin affärsidé och drev då ett så kallat UF-företag.
– Även då sålde vi den här drycken med smak av citronmeliss och gurka. Nu har vi jobbat mer med affärsidén, varumärket och utseendet på burken. Då sålde vi till alla som ville köpa. Nu är fokus mot restauranger och förhoppningsvis Systembolaget – och det har redan kommit in ordrar från restauranger.
Hur har ni kommit fram till smaken citronmeliss och gurka?
– Vi ville lansera en första dryck som fungerar bra till fisk, skaldjur och grönt. Vi har provat oss igenom runt tvåhundra olika smaker innan vi bestämde oss för den här smaken.
Även om utgångspunkten inte varit en alkoholbaserat dryck finns det vissa likheter med det flärdfulla och fruktiga i Sauvignon blanc-vinet.
– Det är ingen vinprodukt, men känslan när man dricker den ska vara mera åt det hållet.
De förklarar att citronmelliss och gurka är ett första steg när det gäller drycker.
– Nästa steg får gärna bli en dryck som skulle fungera bra till kött och kunna vara ett alternativ till rött vin, berättar Karl Diös.
Kollegorna Gustav Westin och Theodor Vornefeld berättar att de redan har testat och blandat mängder med alternativ tillsammans med ett företag som är experter på lukter och smaker.
– Vi har testat rabarber, salvia och peppar samt röda bär i lite olika kombinationer för att hitta den rätta blandningen. Vi får se var vi landar, säger Theodor Vornefeld.