Gatuarbeten frestar på för bussbolag

Uppsalas gatuarbeten blir en dyr historia för bussbolagen. Kostnaden för skador på de gröna stadsbussarna har fördubblats. Nu vill bolagen få delta i planeringen av kommande byggprojekt för att säkra framkomligheten.

Peter Nilsson och Bill Ericsson inspekterar skadorna.

Peter Nilsson och Bill Ericsson inspekterar skadorna.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2008-10-28 07:00
Kommunens besked är att säkerheten för gatuarbetare och oskyddade trafikanter går först. I Upp­salas trånga trafikmiljö måste människor som vistas bland ombyggnaderna prioriteras främst, enligt gatukontorets ansvarige.
På bussverkstäderna i Uppsala vittnar just nu trasiga backspeglar, upprivna sidoplåtar och krossade hörn på många fordon om svårigheterna att komma fram. Vid kommunala bolaget Gamla Uppsala Buss, som svarar för de gröna stadsbussarna, har skadekostnaderna ökat från drygt 700 000 kronor för september månad förra året till 1,4 miljoner kronor samma period i år. Bolagets vd Claes-Göran Alm bedömer att runt en halv miljon kronor är direkt kopplade till gatuarbeten:
- Jag ser ingen annan förklaring. På många platser i staden är det nästan omöjligt att komma runt med en buss just nu, säger han.

Enligt Swebus, som kör landsbygdstrafik i länet, börjar ombyggnaderna bli ett psykosocialt arbetsmiljöproblem som bekymrar både ledningen och facket:
- Vi måste ju påpeka när förare kommer in med skadade bussar, men till slut känner de sig jagade. De blir stressade och mer oroliga när de kör, säger trafikchef ­Peter Nilsson.
Bill Ericsson från Kommunal anser att de senaste gaturegleringarna på Kungsgatan fick bägaren att rinna över för förarna:
- Bussarna får knappt plats mellan avspärrningarna. Vi har begärt att få använda en liten del av cykelbanan, men fått nej.

Bolagen vill nu delta i planeringen av kommande gaturegleringar, för att få gehör för busstrafikens krav. Skyddsombudet har lyft frågan till Arbetsmiljöverket och tillsammans med ledningen krävt åtgärder. Båda anser att kommunen därefter visat större förståelse.
- Vi förstår att ombyggnaderna behövs och blir bra på lång sikt, men på kort sikt vill vi få en dialog om projekten, säger Peter Nilsson.
Uppsala kommun är väghållare med ansvar för trafikregleringar vid ombyggnader.
Gatuavdelningens chef Mikael Eriksson konstaterar att säkerheten för gatuarbetarna och de oskyddade trafikanterna prioriteras högst:
- Vi lyssnar gärna på synpunkter, men det får aldrig bli en polsk riksdag kring detta. Vi har ett regelverk att följa och säkerheten för de oskyddade får vi aldrig tumma på, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om