Ägartillskottet ersätter det kulturpolitiska bidraget på 21 miljoner kronor om året som kulturnämnden tidigare stått för. Kommunfullmäktige väntas klubba förändringen vid sitt möte som hålls i Konserthuset i dag, måndag.
– Vi får nu samma ekonomiska konstruktion som Stadsteatern. Det innebär att man accepterar den kostnadsnivå som vi faktiskt har. Vi har varit underfinansierade under många år, säger UKK:s verksamhetschef Magnus Bäckström.
Kommer ni att klara er på det?
–Ja. Det är den siffra vi själva har tagit fram. Vi kommer att ha samma typ av ekonomi som tidigare. Skillnaden att vi nu får ett godkänt minusresultat.
Hyreskravet sänks samtidigt från 21 miljoner kronor om året till 16. Som grund för sänkningen ligger en marknadsvärdering av Konserthuset. Det uppskattas med den verksamhet som bedrivs i dag ha ett marknadsvärde på 100 miljoner kronor - en bra bit från de knappt 600 miljoner Konserthuset kostade. Det beror främst på att anläggningen är unik i sitt slag och att verksamheten inte bär sina kostnader.
Kulturnämndens ordförande, Eva Edwardsson (FP), tycker det nya ägardirektivet är positivt och tror det kan få slut på debatten om Konserthusets ekonomi.
– Stadsteatern får 61 miljoner kronor om året i ägartillskott och ingen diskuterar det. Nu får UKK också sitt ägartillskott i klump. Det är bra. Det är dags att sluta hacka på UKK. Vi har ett jättefint konserthus med hög kvalitet i verksamheten, säger hon.
Samtidigt lyfts det kulturpolitiska uppdraget bort från Konserthuset och ersätts med ett krav på dialog med kulturnämnden.
– Det är ett förslag från kulturnämnden. I och med att UKK inte längre får någon ersättning av nämnden så kan vi inte heller ställa krav på verksamheten och göra uppföljningar. Vi har en mängd olika kulturella verksamheter i kommunen. Alla ska nu föra en dialog med oss i fortsättningen, säger hon.
Är inte risken att UKK:s ledning gör som den vill?
– Nej. Vi företräder medborgarna och har en bred kulturpolitisk spetskompetens. De vi för dialog med har en stark professionalism. Vårt inflytande kommer att bestå av att ställa relevanta frågor om verksamheten. Det kan handla om vilka grupper i samhället som har tillträde till Konserthuset och vilka som står utanför men kanske skulle ha ett intresse av att delta, säger Eva Edwardsson.