Det Àr innebörden i den mycket hÄrda kritik som Skolinspektionen riktar mot GrÀnbyskolan i Uppsala. RÀttas inte bristerna till före maj nÀsta Är kan Uppsala kommun tvingas betala en miljon kronor i vite. Det Àr det högsta vite som Skolinspektionen nÄgonsin dömt ut mot en skola.
âVi gör det för att GrĂ€nbyskolan har mycket allvarliga brister pĂ„ omrĂ„den som Ă€r centrala för en vĂ€l fungerande verksamhet. Att det blivit just en miljon beror pĂ„ allvaret i kritiken och kommunens storlek. Det hĂ€r ska vara en pĂ„tryckning för att kommunen ska ta itu med problemen, sĂ€ger Andreas Mehnert vid Skolinspektionen.
Det var vid en inspektion i början av oktober i Ă„r som Skolinspektionen upptĂ€ckte att GrĂ€nbyskolan har stora brister nĂ€r det gĂ€ller att ta itu med krĂ€nkningar. I intervjuer med skolpersonal och elever fick inspektionen veta att det fanns lĂ€rare pĂ„ skolan som tryckt upp elever mot vĂ€ggen, hade skrikit och svurit Ă„t dem. Vissa elever var rĂ€dda för vissa lĂ€rare. Ăven elever utsatte andra elever för krĂ€nkningar. Rektor sade sig kĂ€nna till krĂ€nkningarna men enligt Skolinpsktionen gjorde hon inte tillrĂ€ckligt för att utreda och stĂ€vja dem. De anmĂ€ldes inte heller till huvudmannen, Uppsala kommun.
Allvarligt anser Skolinspektionen som konstaterar att skolan saknar ett systematiskt arbete för att motverka krÀnkningar.
Skolan har inte heller skött elevernas rÀtt till sÀrskilt stöd. Av 24 elever som gÄr i sÄ kallade sÀrskilda undervisningsgrupper har behovet av stöd inte utretts ordentligt för 21 av dem. Det framgÄr inte alltid varför en elev ska gÄ i sÀrskild grupp och besluten om sÀrkskilt stöd saknar motivering, trots att det Àr rektors ansvar.
Skolinspektionen anser att GrÀnsbyskolans pedagogiska ledarskap Àr bristfÀlligt.
Rektor Àr Agneta Erikson:
Hur har det kunnat bli sÄ hÀr?
â Det Ă€r en komplicerad frĂ„ga. Jag har bara varit hĂ€r i tvĂ„ Ă„r och har inte hunnit göra sĂ„ mycket. En del rutiner som inte fungerat har funnits lĂ€nge och blivit som en tradition. Men vi jobbar aktivt med att rĂ€tta till allt, sĂ€ger hon.
Varför har du inte satt stopp för de krÀnkningar som sker?
â Jag har tagit tag i alla de Ă€renden som jag fĂ„tt kĂ€nnedom om och Ă„tgĂ€rdat dem . De Ă€renden som Skolinspektionen tar upp Ă€r nya fall som de fĂ„tt kĂ€nnedom om genom sina intervjuer. Vi följer upp och stoppar de krĂ€nkningar vi fĂ„r kĂ€nnedom om.
Ăr den personal som krĂ€nkt elever kvar vid skolan?
â En har slutat. Den andre Ă€r kvar men vi har tagit hand om problemet.
Ni har inte tillrÀckliga rutiner för att motverka krÀnkande behandling, varför?
â Vi har en elevvĂ„rdsplan som vi reviderat. Men vi mĂ„ste utarbeta bĂ€ttre rutiner.
NÀr det gÀller kritiken mot elever med behov av sÀrskilt stöd sÄ sÀger Agneta Eriksson att dokumentationen varit dÄlig men att kontakten med förÀldrarna och sjÀlva undervisningen fungerat.
Mycket av kritiken faller tillbaka pÄ dig som rektor. Kan du vara kvar?
â Ja. Jag vill medverka till att förbĂ€ttra skolan.
Hur gÄr det med skolans rykte?
âDet Ă€r naturligtvis negativt för skolan. Men vi har inte tappat elever utan har en god tillströmning, sĂ€ger Agneta Erikson.
Grundskolechef Lars Romanus ser "vÀldigt allvarligt" pÄ kritiken och anser att krÀnkande behandling Àr "helt oacceptabelt".
â Vi kommer att vidta kraftfulla Ă„tgĂ€rder för att komma tillrĂ€tta med bristerna, skriver han i ett pressmeddelande.