Grön våg för bussar försenas

Det nya elektroniska signalsystemet som skulle ge bussar grönt ljus i Uppsala har ännu inte tagits i drift fullt ut. Brister i kommunikationen mellan bussarna och trafiksignalerna försenar införandet.

Foto: Nina Leijonhufvud/arkiv

Uppsala2012-09-02 09:03

–  Stabiliteten i radiosystemet har hittills inte varit så bra som vi hoppades. Radiomeddelandet från vissa bussar till den styrenhet som sitter i korsningarna har helt enkelt inte gått fram, säger trafikplanerare Sampo Hinnemo vid Uppsala kommun.
–  Däremot har det nya systemet som styr trafiksignalerna varit robust.

Systemet för att ge linjebussar företräde i hårt trafikerade korsningar prövas på Luthagsesplanaden i Uppsala. Enligt kommunen är det första gången i landet som systemet testas i reguljär trafik. I de gula regionbussarna har elektroniken fungerat tillfredsställande medan problemen drabbat de gröna stadsbussarna. Sedan förra månaden är sändarna i stadsbussarna avstängda. Kommunen hoppas nu kunna starta systemet kommande vecka. Via radiosändare och mottagare ”kommunicerar” bussarna med trafiksignalerna, som ska ge grönt ljus i korsningen när en buss närmar sig. Installationsarbetet började redan förra sommaren, men systemet togs i drift först i december.

Problemen har gjort att det ännu inte finns några besked om huruvida modellen ger de tidsvinster i busstrafiken som kommunen hoppas på. Klart är att bussar med ett fungerande system har vunnit tid på sträckan.
–  Vi vill ha hundraprocentig funktion innan vi gör en utvärdering. Först då vet vi hur stor den totala tidsvinsten blev, säger Sampo Hinnemo.

Kommunen har redan börjat förbereda för bussprioritering på delar av Väderkvarnsgatan, mellan Råbyvägen och Vaksalagatan, med sikte på start under nästa år. När systemet fungerar på Luthagsesplanaden väntas det ge 25 procent kortare restid längs sträckan, motsvarande en och en halv minut i rusningstid. Samtidigt ska övrig trafik bara få runt 7 procent längre restid på sträckan.

Personal som håller koll på systemet kan manuellt korrigera trafikljusen. Det inträffade i slutet av året när köerna växte sig långa för vänstersvängande trafik mot Kyrkogårdsgatan.
–  Veckorna därpå justerade vi systemet och sedan dess har vi inte märkt problemet, konstaterar Sampo Hinnemo.
En förklaring till att modellen fungerat i regionbussarna men inte i stadsbussarna är att fordonen använder olika radiosystem. Därför har olika teknik fått användas för att prioritera respektive busstyp, där det ena inte fungerat som förväntat.

Fakta

Luthagsesplanaden är en av Uppsalas mest trafikerade gator med i snitt cirka 20 000 fordon per dygn. Systemet för bussprioritering ger inte bussarna ständig grön våg längs gatan, men en buss som närmar sig ett trafikljus får ett högre ”värde” än andra fordon och därmed snabbare grönt ljus.

Trafiksignalerna kommunicerar också med varandra för att anpassa tiden med grönt ljus efter trafikläget längs hela sträckan och på tvärgatorna. Totalkostnaden för systemet har beräknats till cirka 4 miljoner kronor varav 1,6 miljoner kronor betalats av statligt bidrag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om