– Det här är motorcyklarnas Rolls Royce, sa entusiasten David Gaetani.
MC med dragkrok och husvagn, det finns väl inte? Jo, faktiskt. Sådana fanns till beskådan i mängder på St Eriks torg under lördagseftermiddagen då Goldwing Club höll internationell träff i Uppsala.
En av deltagarna var David Gaetani från Västerås som brukar dra land och rike runt med sin Gold Wing. I släpkärran har han då såväl tältsängar som kylskåp.
– Jag kommer aldrig att sluta köra Gold Wing. På dagarna jobbar jag stenhårt som bilmekaniker och sen kopplar jag av genom att dra iväg en sväng. Det är underbart.
David Gaetani är en stor fan av serifiguren Bamse, ”han är som jag - liten och stark”. Bak på MC:n har han placerat en Bamsemaskot och på vindrutan har en kompis graverat in Bamse med Farmors hus och allt. Liksom många andra Gold Wing-åkare inledde han sin MC-karriär med en snabbare och lättare maskin men bytte upp sig i takt med stigande ålder.
– Jag hade förr en racercykel på tusen kubik men det var som om det växte ut horn när jag satte mig på den. Jag insåg att jag behövde en annan MC om jag skulle överleva och det blev den här glidaren.
Liksom flera andra på MC-träffen pratade han som en försäljare från Honda, fast med något förälskat i blicken. Vad är det då som gör att Gold Wing-ägarna går igång så våldsamt på sina hojar? Komforten, svarade samtliga UNT talade med på träffen.
– Man kan åka hundra mil i sträck på den här MC:n utan att det känns särskilt jobbigt, sa Benny Wällensjö som äger en röd 1500-kubikare med sidovagn. Vindskyddet gör att det nästan inte blåser alls, man har ryggstöd, motorljudet är lågt och man sitter och pratar i komradio med passageraren eller lyssnar på CD under färden. Det är en njutning.
Helt klart är det här en MC-modell för den mogne åkaren. Det höga priset och imagen som gubbhoj håller de yngsta borta. Benita Kennbranth hör till de frälsta. Det började med att hon satt bakpå maken Anders Kennbranths Gold Wing för runt 20 år sedan när de var ute och for. Sedan var hon fast, skaffade MC-körkort och en egen guldvinge.
– Frihetskänslan när man kör själv är helt oslagbar.
Hennes maskin är ett åbäke på runt 400 kilo och att dra den bakåt i uppförslutning är mer än många mäktar med. Det visar sig att MC:n faktiskt är försedd med backväxel. Närmare bil än så här kan man nog inte komma.