Halloween märks inte mycket i butikerna

Halloween, skräckens högtid. Många upplever att intresset för traditionen har svalnat och UNT hittar inte mycket Halloweenpynt i Uppsala.

Edith Urell.

Edith Urell.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-10-31 12:57
Var är alla grinande pumpor, spöken och häxor? Men trots att det syns mindre är det fortfarande en ekonomiskt lönsam högtid för handeln.

Sedan traditionen importerades till Sverige i slutet av 1980-talet har handeln klätt sig i orange skrud inför 31 oktober varje år. Försäljningen har varit i stort sett densamma under de senaste åren. Det berättar Margareta Tengell, pressansvarig på Svensk Handel.
- Det har varken varit en upp- eller nedgång för Halloween.
Dagligvaruhandeln ser fortfarande en ökad försäljning på uppemot 10 procent veckan före Halloween, jämfört med en vanlig vecka. Annars är det godis- och leksaksaffärer som tjänar mest på traditionen.

På BR Leksaker i Uppsala är hyllan med Halloweenprylar nästan tom. Några maskeraddräkter, blodiga knivar och skräckmasker finns kvar. Edith och Calle Urell är där med sin mamma Charlotte och tittar. Familjen ska fira Halloween lite grann, de har köpt en pumpa och barnen har pysslat.
-Jag har gjort ett pumpahus med spöken i, säger Edith.
Hon sätter på sig en mask för att skrämma sin mamma, men mest skrattar hon. Om hon fick välja skulle hon köpa hela Halloweenhyllan, men det blir bara ett par långa lösnaglar som lyser i mörkret till storebror Calle. Det sista paret.

Fia Hagö och Jennifer Milton stannar också framför Halloweenhyllan. Nästa vecka ska klassen ha Halloweenfest där alla ska klä ut sig.
- Jag ska vara Dracula eller ett lik, säger Fia Hagö.
Halloween har fått en färgglad konkurrent, rosa lördag som firas till förmån för cancerforskning. I år firades rosa lördag förra veckan den 25 oktober.
- Handeln inför rosa lördag tar alltmer plats medan Halloween står kvar, berättar Margareta Tengell.
Handeln har alltså bara en vecka på sig att klä om från rosa till orange. I år har man inte ens hunnit få upp spindelväven.








Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om