Annika Sundström bor precis intill hÄllplatsen i korsningen KyrkogÄrdsgatan/Geijersgatan i centrala Uppsala och bevittnar ofta farliga trafiksituationer just hÀr.
â Jag har blivit förskrĂ€ckt mĂ„nga gĂ„nger, uppger hon.
Hon berÀttar hur bilister ofta saknar tÄlamodet att vÀnta bakom bussen nÀr den stannar till, och vÀljer att köra om den. Annika Sundström har sett flera bilar köra pÄ vÀnster sida om mittrefugen. Den största faran ser hon dock nÀr bilisterna kör om och riskerar att komma för fort in pÄ övergÄngsstÀllet.
â Det Ă€r mĂ„nga skolbarn och Ă€ldre som rör sig just hĂ€r. Jag tycker att det Ă€r en vansinnig placering av en hĂ„llplats.
Daniel Elenbring, trafikplanerare vid Region Uppsala, skriver i ett mailsvar att han kÀnner till den specifika hÄllplatsen och trafiksituationen som uppstÄr.
â Jo, hĂ€r Ă€r det verkligen trĂ„ngt och passagen blir olĂ€mplig för de gĂ„ende dĂ„ bilisterna blir otĂ„liga och kör om bussarna.
Kommunens trafikplanerare Gabriella Canas berÀttar att hÄllplatsen pÄ KyrkogÄrdsgatan Àr ny sedan hösten 2019.
â Vid besiktningen 2019 jobbade jag pĂ„ UL och pĂ„talade dĂ„ att hĂ„llplatsen lĂ„g för nĂ€ra övergĂ„ngsstĂ€llet. Det mĂ„ste vara fritt tio meter framför och fem meter bakom hĂ„llplatsen. Uppsala kommun Ă€r medvetna om problemet, liksom UL:s förare.
HÄller du med om att hÄllplatsens placering skapar en farlig trafiksituation?
â Ja, och tyvĂ€rr ligger en del ansvar Ă€ven pĂ„ bilisterna som tenderar att köra om bussarna.
I sin nya tjÀnst som kommunens trafikplanerare, har Gabriella Canas större möjlighet att pÄverka situationen.
â Nu har beslut tagits att hĂ„llplatsen ska vara dĂ€r, sĂ„ i stĂ€llet föreslĂ„r jag att man tar bort det nĂ€rmaste övergĂ„ngsstĂ€llet. Det kommer att ses över i samarbete med UL, för nĂ„gonting mĂ„ste göras. Det Ă€r jĂ€tteviktigt att sĂ€kerstĂ€lla trafiksĂ€kerheten.
Jonas Eronen, presstalesperson för polisen i region Mitt, berÀttar att det inte finns nÄgot generellt förbud att köra om en stillastÄende buss som stÄr pÄ en busshÄllplats. Dock har bilister skyldighet att lÀmna företrÀde Ät buss pÄ vÀgar dÀr hastigheten Àr 50 km/h eller lÀgre, om bussen blinkar och ska svÀnga ut frÄn hÄllplatsen. Och om omkörningen avslutas strax före eller pÄ ett obevakat övergÄngsstÀlle Àr den olaglig.
â UnderlĂ„tenhet att möjliggöra för bussen att lĂ€mna hĂ„llplatsen kan innebĂ€ra att man fĂ„r böter, sĂ€ger Jonas Eronen.