Intill huset i Sunnersta stÄr vÀtgasbilen parkerad. Bilen anvÀnds som taxi i Edward Blomstrands nystartade vÀtgastaxiföretag. Han Àr nu inne pÄ sin tredje vecka som taxichaufför.
â Under nĂ€tterna har jag körningar och Ă„tervĂ€nder sedan hem och arbetar med mitt andra företag, ett konsultföretag inom vĂ€tgas, till omkring klockan tvĂ„ pĂ„ eftermiddagarna. Sedan sover jag fram till Ă„tta pĂ„ kvĂ€llen dĂ„ mĂ„nga vill Ă„ka taxi, sĂ€ger han.
MÄnga körningar gÄr till Arlanda och de som blir körda fÄr lyssna pÄ Edward och lÀra sig om vÀtgas.
â Taxiföretaget Ă€r det enklaste sĂ€ttet att komma ut och fĂ„ prata om vĂ€tgas med mĂ€nniskor.
Det finns viss kritik mot vÀtgas, bland annat att energi gÄr förlorad nÀr elektricitet först anvÀnds till att producera vÀtgas för att sedan Äter omvandlas till elektricitet.
Men Edward Blomstrand Àr ÀndÄ entusiastisk. PÄ den lokala Facebookgruppen i Sunnersta lade han i april upp ett inlÀgg om att företaget var i startgroparna. Han bad om testÄkare, och om tips pÄ hur ett bra taxibolag ska vara. I FacebookinlÀgget förklarade han Àven varför han tror pÄ vÀtgas som drivmedel.
â VĂ€tgas Ă€r en energikĂ€lla, precis som bensin, som man kan skapa av el. VĂ€tgasen som man tankar i vĂ€tgasbilar Ă€r grön, alltsĂ„ skapad av vind och sol. Reaktionen mellan vĂ€tgasen och syret bildar vatten och elektricitet. Elektriciteten Ă€r det som driver bilen. SĂ„ledes ett mycket miljövĂ€nligt alternativ, sĂ€ger han.
Edward Blomstrand Àr utbildad jurist men har frÀmst arbetat som sÀljare. I november förra Äret kom idén och i april kunde taxibilen rulla för första gÄngen.
â Juristen trodde pĂ„ det hĂ€r sĂ„ mycket sĂ„ han blev taxichaufför.
Intresset har varit stort för att Äka med taxibilen och han har fullt upp med förfrÄgningar.
Till svÄrigheterna med att anvÀnda vÀtgas som drivmedel nÀmner han att tekniken kring anvÀndandet Àr dyr. Dessutom Àr tillstÄndsprocesserna för vind och sol krÄngliga.
â I ett tidigt skede i anvĂ€ndandet av drivmedlet, sĂ„ Ă€r varje del dyr. FĂ„r vi igĂ„ng fler som vill producera vad som behövs blir det bra.
Edward Blomstrand hÄller pÄ att anstÀlla en chaufför till för att hinna med alla körningar. PÄ sikt vill han utveckla verksamheten.
â MĂ„let Ă€r att företaget ska finnas pĂ„ alla stĂ€llen dĂ€r man kan tanka vĂ€tgas. Det finns i nulĂ€get fyra laddstĂ€llen i Sverige, det nĂ€rmaste vid Arlanda.